Thuiswerken biedt voor sommige medewerkers een goede oplossing om fileleed te vermijden, om privé en werk zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, om te kunnen concentreren … Maar is het zo ideaal en hoe ga je daar als werkgever mee om?
De coronacrisis heeft velen gedwongen tot thuiswerk. En wat blijkt: er zijn voor- en nadelen. En ook: het is belangrijk om goeie afspraken te maken.
Daarnaast is er de kwestie van ‘overdaad schaadt’ en dat geldt ook voor het digitale. De mogelijkheden om te connecteren zijn talrijk, en in vele huisgezinnen komt het werk ook buiten de werkuren nog binnen. Dit kan zorgen voor ‘over-connectiviteit’, wat stress kan creëren. Hoe zorg je dat al te ijverige medewerkers voldoende afschakelen en burn-out voorkomen? Ook hier geldt: duidelijke afspraken maken.
De winst: meer werkbare jobs.
Wat kunnen we voor jou doen?
Onze adviseurs staan klaar om je vragen mee te ontleden en te zoeken naar een gepast antwoord.
Bij voldoende vraag organiseren we een praktijklabo. Een expert begeleidt een groep HR-verantwoordelijken om tot een goed afsprakenkader over thuiswerk te komen. De uitwisseling met collega’s geeft een extra toets. Diverse kwestie kunnen aan bod komen: vanuit welke visie thuiswerk opstarten? Waarmee rekening houden in een afsprakenkader? De praktijk: hoe vul je leiderschap op afstand in? Wat met het teamgevoel? Hoe samenwerken?
Check zeker ook ons opleidingsaanbod om ondersteunende opleidingen voor de medewerkers zelf te organiseren: gezondheid en ergonomie voor thuiswerkers, timemanagement voor thuiswerkers, inspiratiesessie digital detox …