Ondersteuning van werknemers

 

Digitale communicatie

Het huidige digitale tijdperk biedt tal van mogelijkheden bij telewerk. Maak het echter niet te complex. Voorzie een goede basis voor efficiënte communicatie vanop afstand, aangepast aan het telewerk. Enkele tips:

  • Geef thuiswerkende collega’s toegang tot de nodige software en websites.
  • Stel paswoorden en digitale links ter beschikking.
  • Maak afspraken over (cyber)veiligheid.
  • Voorzie opleiding bij het gebruik van digitale media die nieuw zijn voor telewerkers.
  • Ondersteun bij praktische vragen en maak afspraken over hulpbronnen.

 

Mentaal welzijn: evenwicht tussen focus en deconnecteren

Wie thuiswerkt, plant de taken zelf in over de dag, vaak afgewisseld met online meetings. Hiervoor is discipline nodig. Toch is het vaak zoeken naar een goed evenwicht tussen focus en deconnectie. Tijdig deconnecteren is de boodschap!

Zo bevorder je mentaal welzijn bij telewerken:

  • Baken concrete taken af die geschikt zijn voor telewerk.
  • Zorg naast de telewerkdagen voor voldoende aanwezigheid in het bedrijf.
  • Spreek af waarvoor de telewerker mag worden gestoord.
  • Een afgescheiden, rustige werkplek bevordert de concentratie.
  • Breng routine in start- en eindtijdstip van de werkdag.
  • Een werkbare planning bestaat uit tijdsblokken van werken en pauzeren.
  • Kleine doelstellingen brengen structuur in de dag.
  • Gebruik pauzes om mentaal en fysiek te deconnecteren; maak bijvoorbeeld een wandeling.
  • Sociale interactie (met collega’s of gezinsleden) geeft zuurstof, mits goed afgegrensd.
  • Vermijd om na de werktijd nog e-mails te lezen en te beantwoorden.

 

Contact houden met collega’s

Binnen voedingsbedrijven leidt één tot maximaal twee dagen telewerk per week tot de beste resultaten. Dit kan de efficiëntie verhogen terwijl er toch voldoende uitwisseling is met collega’s en het bedrijf. Wordt er meer getelewerkt, dan geef je best extra aandacht aan het sociale aspect. Enkele tips:

  • Hou telewerkers op de hoogte van wat er op de werkvloer gebeurt.
  • Regelmatige overlegmomenten stimuleren betrokkenheid en sociale interactie.
  • Pleeg eens een telefoontje in plaats van te e-mailen. Elkaars stem horen zorgt voor meer connectie.
  • Informele communicatie, via sociale media bijvoorbeeld, schept een band.
  • Spreek af buiten het werk; doe aan teambuilding.
     

Ergonomie en beweging

Het klinkt misschien cliché, maar telewerkers zijn gevoeliger voor nek- en rugklachten omwille van de vele uren achter de computer. Gelukkig kan je dit vermijden:

  • Een aangepaste werkomgeving met goede (bureau)stoel is de basis.
  • Regelmatig opstaan, bevordert de bloedcirculatie:
    • Plaats de printer wat verder weg.
    • Zet een klokje als reminder om eens recht te gaan staan.
    • Apps helpen je om tijdens de werkdag kort te bewegen.
  • Doe tijdens de pauze een wandeling.
  • Sporten voor of na de werkuren is een aanrader.

 

Leidinggeven op afstand

Heb je als leidinggevende één of meerdere medewerkers die regelmatig telewerken? Dan moet je hiermee rekening houden bij het aansturen van je team. Ook wanneer je zelf af en toe van thuis werkt, is het interessant om volgende aanbevelingen in gedachten te houden:

  • Stel duidelijke doelen voor telewerkers en niet-telewerkers.
  • Hoe concreter hun doelstellingen, hoe resultaatgerichter zij kunnen werken.
  • Volg het werk van je teamleden nauwkeurig op; toon interesse.
  • Stimuleer de wisselwerking binnen je team.
  • Spreek af hoe er contact wordt gehouden met elkaar en wie wanneer bereikbaar is.
  • Plan periodieke opvolgingsmomenten in, online én in het bedrijf.
  • Geef regelmatig feedback en check hoe het met je medewerkers gaat.
  • Wees alert voor de mentale gezondheid van je telewerkers.
  • Maak concrete afspraken met je team over dringende communicatie.
  • Speel bij problemen kort op de bal.

 

 

Contacteer voor meer info

Terug naar boven