Bij Kim’s Chocolates in Tienen ruikt het niet alleen heerlijk naar chocolade. Het bruist er ook van de activiteit. Toch durft er op de productie- en verpakkingslijnen al eens wat fout te gaan. De weinige technici in het bedrijf hadden de handen vol en werden om de haverklap opgetrommeld. Ook voor futiliteiten. Efficiënt was dat niet. 

Technische dienst overbelast

“Op de werkvloer heerste er veel onduidelijkheid”, vertelt hr-manager Anja Pelgrims. “Wie mocht wat? En vooral, wie had de nodige technische competenties? Waar eindigt de taak van een operator en begint het werk van een technieker? Onze technici werden er bij het minste bijgehaald … om dan vaak gewoon de machine proper te maken.” 

Opleiden is het nieuwe rekruteren

“Technisch geschoold personeel vinden, is ook hier in de regio Tienen een verloren zaak”, zucht Anja. “Daarom wilden we ons eigen talent naar een technisch hoger niveau tillen.” Met het oog op een efficiënte taakverdeling werkte Anja een ‘competentieprofiel’ uit voor de operatoren. Vijf categorieën lijnden zich af:

  • categorie 1 : pas opgestarte medewerker, uitzendkracht / louter handjes
  • categorie 2 : ‘skilled’, vertrouwd met machines
  • categorie 3 : ‘expert’, kan opleiding geven
  • categorie 4 : ‘topper’ (technisch ondersteunend productiemedewerker), kreeg degelijke technische opleiding
  • categorie 5 en volgende: één van de pistes is een mogelijke doorgroei naar de technische dienst

Technische upgrade voor operatoren

“Via een objectieve screening met scores voor technisch inzicht en potentieel selecteerden we zes operatoren die we een technische upgrade wilden geven”, vervolgt Anja. Zij kregen de kans om door te groeien naar een hogere categorie. Mét duidelijke taakomschrijvingen en doelstellingen, en vooral méér technische competenties. “Hiervoor schakelden we VINTO in.”, weet Anja. “Vijf dagen lang doken de operatoren in de wereld van mechanica, pneumatica, lagers, contacten, sensoren, opsporen van fouten, transportbanden afstellen enz.”

Van angst naar trots

“De VINTO-docenten hadden zich op voorhand goed ingewerkt,” zegt Anja. “Ze moeten ook de juiste balans vinden. Het mag niet te hoog gegrepen of te complex zijn voor technisch ongeschoolde mensen.” Na de opleiding waren de operatoren competenter in hun job en hadden ze meer inzicht in de werking van de machines. Hun zelfvertrouwen en motivatie om een kleine storing aan te pakken groeide.

Operatoren meer betrekken

Ook de communicatie met en het vertrouwen van de technische dienst in de operatoren kreeg een boost. “Onze ‘toppers’ kunnen stilaan mee ingeschakeld worden bij het ombouwen van de lijn en het aanpakken van diverse storingen,” glimlacht Anja.

“Daar willen we nog verder in gaan. Verdere diepere opleiding blijft noodzakelijk en zal ook nog voorzien worden. Ook de niet-technische medewerkers moeten meer betrokken worden bij het beter technisch leren kennen van hun machines, zodat storingen of problemen nog beter door hen kunnen gedetecteerd worden. Opleiding, maar ook functioneringsgesprekken en meer oog voor communicatie moeten ons hierbij helpen.”

Potentiële toppers in huis?

Alimento biedt financiële steun voor technisch upgradetrajecten. Bekijk ook zeker of je via de Alimento-transitiebudgetten een extra opleidingsbudget van 2.500 euro kunt aanvragen.

Contacteer Nele Delvoye voor meer informatie over de upgradetrajecten of budgetten. 

Contacteer voor meer info

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blijf op de hoogte

Voedingsbedrijven

Schrijf je in op om op de hoogte te blijven van onze opleidingen en onze dienstverlening.

Terug naar boven