La Vie Est Belle is een West-Vlaams bedrijf dat vegetarische bioproducten maakt. Voor zaakvoerder Stefaan Deraeve is duurzaam ondernemen geen modewoord. Het is een weg waaraan hij al meer dan 25 jaar timmert, met niet alleen veel zorg voor product en proces, maar ook voor zijn medewerkers. Niet voor niets luidt hun slogan ‘100% biologisch vegetarisch, 200% uit het hart’.

Werksfeer van vroeger zoek

Het bedrijf is in volle expansie en ging de laatste drie jaar van tien naar vijfentwintig medewerkers. Nieuwe uitdagingen klopten aan de deur. ‘We merkten dat we de werksfeer van drie jaar terug aan het verliezen waren. Met een kleinere groep verliep alles veel vlotter en spontaner: de samenwerking, het oplossen van problemen, vernieuwing ...’, verduidelijkt Stefaan.

Het bedrijf begon alsmaar meer in afdelingen te werken. Vraag is hoe je daarin je mensen betrokken houdt. ‘We wilden terug de samenwerkingssfeer van vroeger voelen, ook bij de nieuwe medewerkers. Om ergonomische redenen waren we al gestart met roteren en opleiding voor een bredere inzetbaarheid van medewerkers, maar er was meer nodig.’

Meer eigenaarschap … 

Op dat moment leerde het bedrijf het innovatielab kennen. Stefaan, zoon Karel en productiemanager Jente namen deel aan het Innovatielab ‘Innoveren kan je leren’. Karel: ‘We leerden er om opnieuw meer in groep te doen. Maar het belangrijkste was om te ontdekken hoe je mensen op de werkvloer betrekt bij nieuwe ideeën in plaats van die van bovenaf op te leggen.’

Productiemanager Jente brengt dit al concreet in de praktijk: ‘Ik laat de productiemedewerkers nu meer dingen op zich nemen. Je ziet meteen het effect: natuurlijke leiders staan op en er wordt meer onder elkaar geregeld. Ook onze competentiematrix heb ik onder handen genomen. Die was te omslachtig en daardoor niet bruikbaar. Nu is die dat wel. Bovendien heb ik ieders voorkeuren in kaart gebracht. Daar houd ik zoveel mogelijk rekening mee; mensen willen immers het gevoel hebben dat er echt naar hen wordt geluisterd.’

… en meer betrokkenheid

En daar blijft het niet bij, La Vie Est Belle is vastbesloten om ook de andere issues waarmee het als groeibedrijf wordt geconfronteerd aan te pakken.

Tot slot wil Stefaan nog het volgende kwijt: ‘Het innovatielab schuift een hogere flexibiliteit als troef naar voren en dat is zeker belangrijk. Maar nog belangrijker voor mij is dat ik leerde hoe ik mijn visie en waarden beter kan koppelen aan de organisatie, hoe ik het bedrijfs-DNA kan vertalen naar de vloer, hoe je tout court mensen meer kan betrekken.’

Het 'Innovatielab: anders organiseren'

Tijdens vier praktische sessies buigen de deelnemende bedrijven zich over acht sleutelelementen. Elk bedrijf wordt een opdracht toegewezen waarvoor ze eerst het probleem moeten analyseren en vervolgens een actieplan moeten opstellen.

Contacteer voor meer info

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blijf op de hoogte

Voedingsbedrijven

Schrijf je in op om op de hoogte te blijven van onze opleidingen en onze dienstverlening.

Terug naar boven