De Danone-vestiging in Rotselaar staat garant voor moderne productieapparatuur en slimme en duurzame productieprocessen. Maar net zo belangrijk is de aandacht voor het menselijke aspect. Zoals een wendbaar en future-proof bedrijf betaamt, laat de zuivelproducent niemand in de kou staan als er veranderingen doorgevoerd worden.
Digitale trein
Om toekomstbestendig te zijn, moet je als bedrijf inzetten op digitalisering. Dat weet ook Shari Verbinnen, L&D-coördinator bij Danone: ‘Op de werkvloer zien we alsmaar vaker tablets, en meer en meer hr-processen gaan de digitale toer op. Denk maar aan e-learnings en digitale verlofaanvragen’. Een nieuw LMS-systeem werd bij Danone geïntroduceerd. ‘Iedereen kreeg hiervoor een login en paswoord. En we organiseerden intern een digitaal event om onze mensen er wegwijs in te maken’, vertelt Shari. ‘Al snel werd echter duidelijk dat inloggen, een muis gebruiken of een folder openklikken niet voor iedereen dagelijkse kost is. Sommigen hebben thuis helemaal geen computer en waren hierdoor onzeker over het gebruik binnen de werkcontext.’
Laagdrempelige ICT-opleiding
Danone klopte daarom aan bij een externe opleider: Syntra Business. Samen werkten ze een opleidingstraject uit op maat van de doelgroep en Danone. ‘We selecteerden 28 arbeiders die we opdeelden in kleine groepjes voor een interactieve training van 4 lesuren’, verduidelijkt Shari. ‘De docent speelde in op de noden van de werkomgeving en de vele vragen die onze mensen zelf stelden. Elke deelnemer werd persoonlijk begeleid, met aandacht voor mogelijke struikelblokken.’ Het was een kort maar krachtig traject, dat het zelfvertrouwen van de cursisten zichtbaar deed groeien. Zij hebben nu de handvaten om de komende digitale evoluties te omarmen, op het werk en daarbuiten.
Klik hier voor meer informatie over ‘opleiding digitale basisvaardigheden van je medewerkers’