Brasserie Lefebvre maakt al anderhalve eeuw bier, maar stilstaan deden ze er nooit. Recent zette de brouwerij volop in op automatisering en datagedreven processen om efficiënter en duurzamer te produceren. Deze technologische transformatie leverde het bedrijf de Waalse titel ‘Ambassadeurs Made Different’ op, maar vroeg ook om een andere arbeidsorganisatie.
Heldere visie
Om de juiste koers te bepalen, nam CEO Céline Lefebvre samen met de site director en technisch verantwoordelijke deel aan het ‘Innovatielab: anders organiseren’ van Workitects. “Tijdens die sessies leerden we wat een duidelijke visie op je organisatie kan betekenen voor de operationele keten”, vertelt Céline. “We realiseerden ons ook dat het essentieel is om onze mensen vanaf het begin bij veranderingen te betrekken om op zo min mogelijk weerstand te stuiten.”
“Als je mensen meteen betrekt bij veranderingen, stuit je op minder weerstand.” - Céline Lefebvre
Communicatie als cement
Om technologische en andere projecten te ondersteunen, richtte Brasserie Lefebvre diverse multidisciplinaire werkgroepen op. “Iedereen afzonderlijk kan veel kennis hebben, maar communiceren is het cement dat ervoor zorgt dat je dingen gedaan krijgt”, benadrukt Céline. Ook tijdens de alledaagse gang van zaken is communicatie volgens Céline essentieel om goed te kunnen samenwerken: “Ik wil dat alle teams elke ochtend samenkomen, al is het maar om de problemen van de vorige dag te bespreken.”
Teams verantwoordelijk maken
Tijdens het Innovatielab kreeg Céline Lefebvre nog meer waardevol advies: ga naar de werkvloer en laat het team zelf oplossingen bedenken. “In het begin was ik sceptisch,” lacht Céline, “maar nu pas ik deze aanpak regelmatig toe. Door teams verantwoordelijkheid te geven, wordt hun werk zinvoller. Er is een nieuwe dynamiek ontstaan, en vragen die voorheen onnodig bij het management terechtkwamen, lossen ze nu zelf op.”
Welzijn kan je meten
Verder voerde brouwerij Lefebvre de medewerkersbevraging Werkmeter van Workitects uit om het welzijn op het werk in kaart te brengen. “De trigger hiertoe was de vakbondsafvaardiging die een psychosociale analyse wou”, licht Céline toe. “Wat Werkmeter uniek maakt, is dat ook organisatorische aspecten worden onderzocht. Hierdoor krijg je handvaten waarmee je gericht aan de slag kan.”
Werkstress aanpakken
“Bij het analyseren van de resultaten van de online bevraging vergeleken we de groepen bij wie het werktempo wordt bepaald door de machine met de groepen bij wie dit niet het geval is. Zoals bij de bedienden, maar ook de logistieke medewerkers”, legt Céline uit. “We merkten dat die laatste groepen minder werkstress ervaren. Hierna hebben we specifieke actiepunten aan de vakbondsafgevaardigden voorgelegd; zoals operatoren meer impact op het werktempo geven.”
Klaar voor de toekomst
Brasserie Lefebvre laat zien dat traditie en innovatie geen tegenpolen hoeven te zijn. Door medewerkers en vakbondsafgevaardigden actief te betrekken en communicatie centraal te stellen, bouwt het bedrijf niet alleen aan een duurzame toekomst, maar ook aan een veerkrachtige organisatie. Het maakt van Lefebvre een inspirerend voorbeeld van hoe familiebedrijven kunnen blijven groeien in een veranderende wereld.
“Laat teams zelf oplossingen zoeken, zo wordt hun werk zinvoller en worden verantwoordelijkheden evenwichtiger verdeeld.” - Céline Lefebvre
Een futureproof bedrijf met werkbare jobs?
De website anders-organiseren.be helpt voedingsbedrijven om zich aan te passen aan een snel veranderende wereld. Denk aan uitdagingen zoals nieuwe technologieën, een krappe arbeidsmarkt en stijgende klanteneisen.
Ontdek inspirerende voorbeelden van bedrijven die inzetten op slimmere structuren en betere samenwerking. Het resultaat? Werkbare jobs in een slagkrachtige organisatie.
Portret van Céline Lefebvre
Céline Lefebvre groeide op met de geur van mout en hop, pal tegenover Brasserie Lefebvre, waar haar familie al zes generaties lang bier brouwt. In 2020 nam ze samen met haar broer Paul de fakkel over van vader Philippe.
Met een scherpe blik en trouw aan de familiegeest bepaalt Céline de commerciële en strategische richting van een brouwerij die in 2023 meer dan tien miljoen euro omzet behaalde. Als eerste vrouw aan het roer schrijft ze niet alleen geschiedenis, maar bewijst ze ook dat traditie en vernieuwing hand in hand kunnen gaan.