Twee kleine familiebedrijven met eenzelfde passie smolten meer dan een decennia geleden samen. Altoni met zijn ambachtelijke Italiaanse pasta´s, Kelderman met de even zo artisanale aardappeldelicatessen. Met gebundelde kracht streven ze naar culinaire smaakintensiteit van de hoogste kwaliteit.

Groeibedrijf legt focus op food safety

Tijdens de take-awayfase van de coronalockdown hebben chefs de producten van Altoni-Kelderman ontdekt. En ze zijn die blijven gebruiken. Sindsdien kent het bedrijf een sterke groei, wat aanpassingen vraagt. Hr-verantwoordelijke Marijke Puttemans: “Onze bedrijfsdoelstelling dit jaar is om te werken aan een food safety culture. We willen dat de kwaliteitsgedachte bij iedereen is ingebakken. Het moet een automatisme zijn.” Zoals in vele bedrijven was opleiding hierrond tot dan toe een verplicht nummertje rond zaken zoals hygiëne en allergenen. Altoni-Kelderman wil food safety nu als het ware inburgeren.

Leidinggevenden motor tot verandering

“Ons doel is om betrokkenheid te creëren”, verduidelijkt Marijke, “Iedereen – van top tot bottom – moet aan hetzelfde zeel trekken en mee gaan nadenken over kwaliteit. De eerste stap daartoe is het ondersteunen van de leidinggevenden. Hoe krijg ik mijn mensen mee? Hoe kan ik op een goede, verbindende manier communiceren? Daarom klopten we bij Alimento en Novare aan voor opleidingen train-the-trainer. Kwaliteitsmensen, productieassistenten en leidinggevenden leren hierbij hoe ze op een juiste manier informatie moeten overbrengen en hoe ze engagement en samenwerking bij hun mensen aanwakkeren met het oog op continue topkwaliteit.” 

Iedereen mee

“Onze multiculturele werkvloer vormt een extra uitdaging”, weet Marijke, “Niet iedereen begrijpt meteen de essentie of weet waarom we hier in België bepaalde regels hebben. Novare kent deze problematiek en denkt samen met ons na over hoe we dat op maat gaan aanpakken. Er heerst een sterk samenhorigheidsgevoel in ons bedrijf; er is veel ownership. Die troeven moeten we benutten in ons kwaliteits- en opleidingsverhaal. Hoe gaan we de dingen samen doen? Daarom is het ook zo belangrijk dat het management mee is.”

Leren onderdeel van hr-processen

Het volledige personeelsbeleid van Altoni-Kelderman berust op deze mensgerichte aanpak waarbij engagement centraal staat. “We willen dit in alles doortrekken; en vanaf nu zal opleiding en leren daar een cruciale rol in gaan spelen. Van bij het onthaal, doorheen het volledige loopbaantraject. Daarin zetten we nu de eerste stapjes.” Zo heeft het bedrijf zijn onthaalbeleid volledig herzien, is het begonnen met jaarlijkse waarderingsgesprekken en heeft het functiebeschrijvingen opgesteld. “Waar staan we? Waar willen we naartoe? En hoe kunnen we onze mensen verder ondersteunen met nog meer opleiding en coaching?” 

Toegankelijke tools die leren stimuleren

“We hebben ook het meter-peterschap nieuw leven ingeblazen”, illustreert Marijke. “Zo zit opleiding en leren er al van dag één in.” Het bedrijf wil daarnaast nieuwe tools en platformen inzetten die mensen – en in het bijzonder de arbeiders – stimuleren om informatie op te nemen. Op een leuke, behapbare manier. Hun nieuwste aanwinst is een sociale bedrijfsapp, naar het concept van Facebook. “Hierop kunnen we bijvoorbeeld weetjes rond kwaliteit posten. Zo hamer je er direct of indirect op dat opleiden belangrijk is. Daarnaast geef je mensen een spreekbuis. Deze bottom-up communicatie misten we echt. We willen weten wat er speelt op de vloer. Via een digitale ideeënbus en polls op de app doe je dat op een luchtige manier. Ook onze twee bedrijfsleiders zijn razend enthousiast, zeker omdat het in vijftig talen is. De mensen krijgen zo het gevoel dat er eindelijk iets op maat van hen werd uitgewerkt … ‘Er werd aan ons gedacht!’ Ze zien het als een cadeau.”

Luisteren en communiceren sleutel tot succes

En de toekomst? “We willen nog meer input van de werkvloer”, benadrukt Marijke. “Hoe staan ze in hun job? Hoe zien ze zichzelf evolueren? Wat missen ze? Dat willen we via die waarderingsgesprekken naar boven laten komen. Zo kan je op maat opleiding bieden. Dat hebben we bijvoorbeeld bij onze techniekers gedaan. Ze konden zich in iets specialiseren wat hen boeide. En dat moet ook; geef je ze geen ontwikkelkansen, dan zijn ze morgen weg.”

De focus ligt nu op food safety; maar het bedrijf wil ook inzetten op welzijn. “Iedereen moet alle informatie en ondersteuning krijgen om op een veilige en aangename manier te kunnen werken: veerkracht, stress, ploegenarbeid … Ook daar speelt opleiding een belangrijke rol.” Toch maakt Marijke een kanttekening: “Ik kan wel dingen willen en in theorie klikt het allemaal mooi, maar in de praktijk is het met vallen en  opstaan. Key is om iedereen te betrekken via open communicatie. De leidinggevenden zijn hierin spilfiguren. Samen met hen kijken we hoe we opleiding en coaching voor de werkvloer concreet kunnen maken.”
 

Contacteer voor meer info

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blijf op de hoogte

Voedingsbedrijven

Schrijf je in op om op de hoogte te blijven van onze opleidingen en onze dienstverlening.

Terug naar boven