Samenvatting
Feedback geven en ontvangen is een kunst. We gaan samen op zoek om nieuwe samenwerkingsmogelijkheden en efficiënte shiftoverdrachten te realiseren, en een feedbackcultuur te ontwikkelen op de productievloer.

Doelgroep
Arbeiders, ploegbazen, teamleaders, … die aan de bron van een productieproces staan en tot stimulatie van hun feedback-capaciteiten willen komen.

Doelstelling
Feedback als krachtbron van je groeiende organisatie. Feedback tussen collega’s is de bron en drijvende kracht om permanent processen en relaties te verbeteren en groei te stimuleren.
Feedback als voeding voor je persoonlijke groei. Feedback verrijkt je persoonlijk, verfijnt je manier van werken, brengt jou op nieuwe ideeën om het nog beter te doen dan je al deed. Wat voedsel is voor het lichaam is feedback voor de geest.

Wat ook de reden is tot feedback geven, je maakt elk feit bespreekbaar en zorgt dat iedereen zich welkom voelt om zijn of haar visie daarrond te geven.
Blinde vlekken worden hierdoor weggewerkt en je opent mekaars visie en inzicht op de feiten. Je stimuleert mekaars groeipotentieel én dat van de organisatie

Inhoud
Elke werknemer in een productieomgeving is gefocust op zijn of haar handelingen en de machines op de werkpost. Naast deze fysieke handelingen speelt een tweede factor een cruciale rol om tot kwaliteitsvolle producten te komen: effectieve communicatie.
De hele waaier van communicatie zoals feedback geven, foutjes delen, samen zoeken naar oplossingen, kleine ergernissen bespreken, en uitspreken, oplossingen of verbeteringen aangeven, mekaar positief aanmoedigen, en mekaar correct en helder blijven informeren bij ploegoverdracht.
Communicatie is een taak die weggelegd is voor elke werknemer. Deels om problemen te signaleren en evenzeer om oplossingen te formuleren om tot een constructieve en aangename samenwerking te komen met je collega’s. Teams die goed samenwerken, mekaar waarderen, mekaar ondersteunen en mekaar respecteren halen ook meer plezier uit hun job.
De tien geboden van feedback worden geïntegreerd in de interactieve workshop via afwisselende leermethodieken.

  • Concrete observaties.

Geen interpretaties of moraliserende bemerkingen. Verschillende visies tussen mensen kunnen heel verrijkend zijn. Wees bijgevolg niet te gretig met snelle en voorbarige interpretaties of morele opvattingen. Geef jezelf en je gesprekspartner ruimte om mekaar te begrijpen en het anders-handelen te delen.

    • Tijdig en direct.

Laat feedback zo snel mogelijk na de ervaring volgen, dan is de herinnering nog levendig. De feiten zitten nog fris in het hoofd en de kans op correcte feitenweergave is groter.

    • Geen veroordelingen.

Laat als feedbackgever zien welk feit of gedrag zich aanbood. Geef aan hoe jij dit ervaarde. Pak niet direct uit met je persoonlijke beoordelingen of veroordelingen. Feiten of situaties nodigen vaak uit tot meer uitleg en kunnen soms na een woordje uitleg jouw persoonlijke kijk op de zaken volledig veranderen. Gun jezelf en de andere tijd om die ruimte en inzichten te geven en mekaars visie te begrijpen.

  • Eenduidig, niet verhuld, veilig.

Gebruik helder, correct taalgebruik en in een veilige één-op-één setting.

  • Spreek vanuit het perspectief van wat goed gaat.

Je blijft oog en aandacht hebben voor positieve vaststellingen om ruimte te creëren voor toenadering en dialoog.

  • Geen feedback op persoonlijke eigenschappen.

Collega’s verschillen en elk heeft zijn sterktes en waarden. Houd het daarom op feiten en gedrag. Uit je niet over de persoon.

  • Feedback op de aanpak en de mentale barrières.

In dialoog gaan over mentale aspecten in plaats van op de aanpak of de werkwijze van iemand. Met welke mentale barrières worstelt iemand om een bepaalde handeling niet of wel uit te voeren? Ontdek en luister naar wat er aan ten grondslag ligt. Misschien zie jij welke hinderpalen een actie in de weg staan, welke jouw gesprekspartner niet doorziet.

  • Suggesties of reflectie van de gesprekspartner stimuleren.

Een open dialoog betekent geen monoloog of discussie. De feedbackgever stimuleert de gesprekspartner om te reflecteren en tot creatieve suggesties en ideeën te komen. Via een onderzoekende dialoog maak je connectie met je collega of je klant, ga je uit van een gemeenschappelijk belang en wil je weten hoe de ander kijkt en wat zijn drijfveer is.

  • Vervolgstap is eigen keuze van de gesprekspartner.

De gesprekspartner vormt de eigen keuzes tijdens het gesprek. Dit verhoogt de kans op succes van het besproken actieplan.

  • De vervolgstap is concreet geformuleerd.

Het is essentieel in elke vorm van communicatie om te checken of je mekaar goed begrepen heb.
Werkvorm
Twee Interactieve opleidingssessies.

Duur
2 X 0,5 dag

Praktisch
In company.

Praktisch

KMO-Portefeuille

Contact Alimento

Ils Stevens

Adviseur
0476 91 08 42
Terug naar boven