Samenvatting
Inzicht geven in wat Quality Management concreet betekent binnen een voedingsbedrijf, en wat de valkuilen en slaagfactoren hierbij zijn. Quality Managers motiveren en zin geven om hun taak als manager in kwaliteit op te nemen.

Inleiding
Het merendeel van de voedingsbedrijven beschikt momenteel over één of ander kwaliteitscertificaat.

Meestal waren het de klanten die de aanzet gaven om tot een dergelijke certificatie over te gaan. Het behouden van het certificaat wordt dan een belangrijke doelstelling binnen de organisatie. Jammer genoeg wordt vastgesteld dat de meeste bedrijven op dit niveau blijven hangen en de vele mogelijkheden die een kwaliteitsmanagement-systeem, als middel naar continue verbetering binnen de volledige organisatie, aanreikt, onbenut laten.

Kwaliteit wordt immers meer en meer gecontroleerd en steeds minder gemanaged.
Er worden massa’s data verzameld die vervolgens (verticaal) geklasseerd worden. Zo wordt te veel op korte termijn gewerkt en te weinig naar dieperliggende oorzaken gezocht om de problemen ten gronde aan te pakken. In plaats van aan brandpreventie te doen, haast men zich om overal de brandjes te gaan blussen.

De taak van Quality Manager dreigt zich bijgevolg steeds meer te beperken tot een (frustrerend) administratief gebeuren. De QAM wordt steeds minder gezien op de werkvloer en in de overige afdelingen.

Deze cursus wil enerzijds aan de deelnemers de mogelijkheid bieden om ervaringen uit the field, the do’s en don’ts, … uit te wisselen met collega’s, en wil hulpmiddelen aanreiken om de vicieuze administratieve cirkel te doorbreken
Anderzijds willen we de onontbeerlijke praktische kennis rond de root cause analysetechnieken aanleren. DE voorwaarde voor het realiseren van continu en duurzaam verbeteren .

Doelstelling

  • inzicht geven in wat Quality Management concreet betekent binnen een voedingsbedrijf
  • valkuilen en slaagfactoren
  • Quality Managers motiveren en zin geven om hun taak als manager in kwaliteit op te nemen

Doelgroep
Quality Managers, medewerkers kwaliteitsdienst, directie, plant managers en andere leidinggevenden

Inhoud
Q management

  • evolutie van kwaliteit in de voedingssector en de rol van de kwaliteitsmanager
  • voorwaarden voor een levend kwaliteitsmanagementsysteem
  • tools om kwaliteitsmanagement in praktijk om te zetten

Omkadering oorzaakanalyse

  • in algemene kwaliteitsprincipes (PDCA)
  • in normen vnl. BRC/IFS (cfr ook guideline BRC)

Probleemoplossingstechnieken

  • SORA (Symptoom Oorzaak Remedie Actie)
  • 8D
  • Ishikawa (visgraatanalyse) – brainstomring en 5wh
  • Pareto analyse
  • Types acties + methodiek hoe in praktijk brengen

Oefening(en)

Inschrijven voor deze opleiding

Praktisch

Locatie
Van der Valk Hotel Nazareth
Autostrade E17 - 9810 NAZARETH (Tel 09/385 60 83)
Referentie
IPV/242/41/0174/83873/01
Prijs
De prijs varieert naargelang het paritair comité (PC) van de werknemer en de grootte van het bedrijf:
- PC 118/220 + bedrijf met minder dan 100 werknemers: gratis
- PC 118/220 + bedrijf met 100 werknemers of meer: € 150 per deelnemer per dag (halve dag = € 75)
- PC 200: enkel gratis voor voedingsspecifieke opleidingen die ook gratis voor werknemers uit PC 118 en 220 in open aanbod georganiseerd worden (volgens de voorwaarden die met CEVORA afgesproken werden)
Tijdsduur
8 uur, geen VOV
Startdatum
18/12/2024
Datums
18/12/2024
Uren
09u00-17u00, lunch inbegrepen
Aantal inschrijvingen
1/12
Lesgevers
Peter Maes (Quality Coaching)
Loonkost - VOV

Kan eventueel in aanmerking komen voor een terugbetaling van de loonkost via een attest voor VOV (Vlaams Opleidingsverlof)

KMO-Portefeuille

Deze opleiding komt in aanmerking voor betaling met de KMO-Portefeuille.

IPV vzw (Alimento) is geregistreerd bij het Vlaams Gewest als dienstverlener voor de KMO-portefeuille voor Opleidingen onder registratienummer DV.0109088.

Contact Alimento

Deze opleiding kan ook op maat van uw bedrijf worden georganiseerd.

Tom De Cock

Adviseur
0474/575846
Terug naar boven