Samenvatting
In een 1e deel wordt inzicht verschaft in de Clean Label trend: verwachtingen van klanten/consumenten, knelpunten, mogelijke alternatieven. In een 2e deel leer je wat Novel Foods zijn: inzicht in het wettelijk kader, beschikbare informatiebronnen, stand van zaken en illustratie met voorbeelden.
Inleiding
Clean Labell
Etikettering van levensmiddelen blijft een uitdaging. De Europese Verordening 1169/2011 garandeert dat de consument die informatie krijgt waar hij belang aan hecht en die voor hem noodzakelijk is. Bovendien moet deze informatie nauwkeurig, duidelijk en voor de consument gemakkelijk te begrijpen zijn en mag ze de consument niet misleiden. De vraag is of de consument door de bomen het bos nog ziet. Overdaad aan informatie, ellenlange ingrediëntenlijsten en complexe benamingen maken een voedingsmiddel ‘verdacht’ en zijn minder aantrekkelijk voor de consument. De trend naar ‘clean labels’ is gezet. Maar is het een consumentenverhaal of een marketingverhaal?
Novel Foods
‘Novel Foods’ zijn voedingsmiddelen en ingrediënten die binnen de EU vóór 15 mei 1997 niet in significante mate voor menselijke voeding werden gebruikt. Ze zijn verkregen uit nieuwe bronnen, zijn afkomstig uit landen buiten de EU of worden volgens een nieuwe methode geproduceerd. Om de consument te beschermen tegen voedingsmiddelen waarvan de veiligheid nog niet is aangetoond, moeten deze eerste een toelatingsprocedure doorlopen zoals beschreven in de Europese Verordening betreffende nieuwe voedingsmiddelen. Pas dan kunnen ze worden opgenomen in de Unielijst en als voedingsmiddel of ingrediënt in de EU verkocht worden. Eind oktober 2015 werd de bestaande Novel Food Verordening herzien. De nieuwe Verordening 2015/2283 is ingegaan op 01/01/2018 en omvat onder meer een nieuwe en vereenvoudigde goedkeuringsprocedure. Dit moet het op de markt brengen van nieuwe voedingsmiddelen en traditionele voedingsmiddelen uit derde landen versnellen en vergemakkelijken en nieuwe mogelijkheden bieden voor innovatie.
Doelgroep
Alle personen binnen de onderneming die betrokken zijn bij het ontwerp en de ontwikkeling van nieuwe producten en verpakkingen/etiketten of die rechtstreeks in contact komen met gerelateerde klantverwachtingen (verantwoordelijken ontwerp en ontwikkeling, verkoopsverantwoordelijken, kwaliteitsverantwoordelijken).
Doelstelling
Duiding geven over en inzicht verschaffen in:
- de trend rond Clean Label, de verwachtingen van klanten en consumenten, de knelpunten en mogelijke alternatieven
- de betekenis en de achtergrond van Novel Foods en de nieuwe ontwikkelingen op het vlak van wetgeving
Methode
Interactieve aanpak met mogelijkheid tot het stellen van vragen en het uitwisselen van ervaring met de trainer en de medecursisten.
Voor het gedeelte ‘Clean Label’ wordt aan de cursisten gevraagd om een eigen etiket/verpakking mee te brengen.
Inhoud
Clean label
- Wat betekent ‘clean label’ ?
- Achtergrond en verwachting consument/klant
- Ingrediëntenlijst aanpassen (additieven, allergenen, …)
- Voedselveiligheid blijven garanderen
- Wat zijn mogelijke alternatieven?
- Voorbeelden
Novel Foods
- Wat zijn ‘Novel Foods’?
- Wettelijk kader
- Toelatingsprocedure
- Unielijst
- Voorbeelden (algen, insecten, nanomateriaal, …)