Samenvatting
Ben jij teamleader binnen een arbeidersomgeving en wil je jouw leidinggevende vaardigheden versterken?
Deze opleiding is vooral praktijkgericht en zoemt in op feedback en instructies geven, motivatie en conflicthantering.

Leiding geven kan best uitdagend kan zijn. Misschien merk je dat we met minder mensen, steeds méér en langer moeten werken. Of dat je tegen een hoog tempo, van bovenaf opgelegde, strenge kwaliteitsverwachtingen moet inlossen?
Stress en werkdruk zullen niet meteen veranderen daarom is de rode draad van deze praktische workshops ‘Je moet niet harder maar slimmer werken!"
We bouwen aan goede leiderschapsgewoontes waardoor je met minder inspanning sterkere resultaten behaalt.

Doelgroep
teamleiders; meestergasten; leidinggevenden

Doelstelling
Wanneer is deze workshop iets voor jou?
Je geeft op dit moment leiding. Je zal binnenkort doorgroeien tot teamleader of je bent reserve teamleader. Je wil elke dag het beste uit je mensen halen maar merkt dat dit niet altijd zo eenvoudig is.
Geef je leiding aan collega's van het team waar je vroeger ook deel van uitmaakte en merk je dat mensen je soms anders bekijken? Krijg je soms te maken met medewerkers die steeds dezelfde fouten blijven maken? Of heb je medewerkers die vaak te laat komen en hun gewoontes moeilijk kunnen veranderen?
Misschien heb je medewerkers in je team met botsende karakters en ontstaan er daardoor conflicten maar weet je niet hoe je dit het best aanpakt? Of zit je met anciens die moeilijk te motiveren zijn? Vind je vaak niet de tijd om nieuwe mensen degelijk op te leiden?
Als dit bekend klinkt dan is deze workshop echt iets voor jou. We gaan aan de slag met de veelvoorkomende uitdagingen waar een teamleader op dagdagelijkse basis mee te maken krijgt binnen een arbeidersomgeving.
Tijdens deze workshop dus geen saaie theorie maar wel een praktijkgerichte aanpak. Je komt jezelf tegen en kan ervaren hoe je medewerkers kan begeleiden naar meer succes en sterkere prestaties. Deze workshop is op maat gemaakt van diegene die meteen resultaat wil proeven en er dus echt iets mee kan doen en iets zal kunnen veranderen op zijn werkvloer.
Je weet hoe je met een bril van oplossingen en het vormen van goede gewoontes, veranderingen echt kan doen slagen.
Je krijgt de kans om de beste methoden uit positieve psychologie en de wetenschap van gewoontes, toe te passen op je eigen team.

Inhoud
“ De kunst van communiceren, is begrepen worden."
Tijdens deze dag versterk je jezelf als teamleader in je gespreksvaardigheden. Leiding geven is veel meer dan alleen bevelen geven. Het is ook de manier waarop je iets zegt dat zal bepalen of je mensen je appreciëren en doen wat hun gevraagd wordt.
Samen gaan we op zoek naar oplossingen voor de problemen die je ervaart in gesprekken met je teamleden, je baas of anderen waarbij je vaak het gevoel krijgt in een misverstand te belanden of misbegrepen te worden.
Resultaat na deze workshop:

  • Een feedback-cultuur installeren in je team. Je medewerkers feed-forward geven zodat verwachtingen duidelijk zijn en misverstanden vermeden worden.
  • Feedback geven over storend gedrag op een manier die de relatie versterkt en de kans op gedragsverandering vergroot.
  • Makkelijker omgaan met ja-maarders.
  • De juiste vragen stellen waardoor mensen zelf beginnen meedenken en jij minder tijd verliest.
  • Een 5 voor 12 gesprek voeren met je medewerkers dat gericht is op het vinden van oplossingen i.p.v. het zoeken van een schuldige.

“Hoe mensen minder fouten maken en meer plezier krijgen in hun werk"
Wanneer je leiding geeft weet je dat het niet gemakkelijk is om je oudere medewerkers nieuwe taken aan te leren. Ook jonge nieuwe werkkrachten hebben de tijd nodig om kennis van zaken te krijgen en zijn vaak te snel waardoor ze fouten maken. Tijdens deze dag leer je taken op een veilige manier uit handen geven waardoor een je goed evenwicht vindt tussen vertrouwen geven en controle houden. Hierdoor krijgen je medewerkers meer plezier in hun taken en gaan ze echt vooruit.
Resultaat na deze workshop:

  • Een medewerker inschatten op wat hij goed kan en hier je stijl van leiding geven op afstemmen.
  • Taken goed opvolgen waardoor je medewerkers sneller vooruit gaan en ze zich geholpen voelen i.p.v. gecontroleerd.
  • Weet wat je huisstijl is van leiding geven. Daardoor weet je wat je talent is en in welke situaties je zelf als leider sterk staat en waarin je nog verder wil groeien.

“Gelukkige medewerkers presteren beter. De kunst van motiveren"
Motiveren van medewerkers is niet makkelijk. Zeker niet als je geen extra loon of bonus kan uitdelen. Gelukkig leert de wetenschap ons dat we sociaal intelligente manieren van motiveren kunnen toepassen die zelfs sterker kunnen werken dan loonsopslag.

Tijdens deze workshop krijg je inzicht in hoe je mensen op maat van hun karakter kan motiveren. Hierdoor krijg je een waaier aan praktische motivatie-mogelijkheden die verder gaan alleen loonsopslag of andere korte termijnoplossingen.
Je leert hoe je mensen kan motiveren van binnenuit en waar je zelf gemotiveerd door raakt. Je weet hoe je een hecht team creëert dat collegiaal samenwerkt en elkaar ondersteunt wanneer het moeilijk wordt.
Resultaat na deze workshop:

  • Inzicht in je eigen persoonlijkheidsstijl en wat jou motiveert.
  • Makkelijker omgaan met verschillende soorten mensen in je team.
  • Werken aan well-being en happiness-gewoontes waardoor mensen gelukkiger worden en sterkere prestaties neerzetten.
  • Motivatiegesprek voeren gericht op inzetten van talenten en sterktes.
  • Veerkracht teamgewoontes installeren zodat het hele team vanuit een verhoogde tevredenheid, betere resultaten haalt.
  • Stress bekijken als een voordeel voor meer energie, focus en probleemoplossend vermogen i.p.v. als vijand.

“Professioneel ruzie maken. Een meerwaarde voor je team."
In elk bedrijf bestaan er conflicten. Mensen willen bijvoorbeeld niet meer met elkaar samenwerken of nog erger dreigen op te stappen als de ander niet opstapt. Een ruzie kan heel je team lam leggen want de ruziemakers zorgen voor kliekjesvorming en dit bedreigt de éénheid in je groep.
Tijdens deze dag leer je dat conflicten ook positief kunnen zijn wanneer ze goed aangepakt worden. We gaan aan de slag met je eigen praktijkvoorbeelden. Samen vinden we oplossingen die het conflict aanpakken en zelfs een verbetering van de samenwerking als resultaat hebben.

Resultaat na deze workshop:

  • Opkomen voor jezelf en voor anderen. Relaties versterken en het vertrouwen tussen medewerkers laten groeien.
  • Een conflict tussen medewerkers onderling constructief aanpakken door een conflicthanteringsgesprek te voeren waarbij de partijen met elkaar verzoend worden door duidelijke afspraken.
  • Omgaan met agressie in je team.
  • Als je zelf betrokken bent in een conflict loskomen uit je boosheid of frustratie en zoeken naar oplossingen die voor alle partijen werken.
Inschrijven voor deze opleiding

Praktisch

Referentie
VIB/241/44/0302/82650/01
Prijs
De prijs varieert naargelang het paritair comité (PC) van de werknemer en de grootte van het bedrijf:
- PC 118/220 + bedrijf met minder dan 100 werknemers: gratis
- PC 118/220 + bedrijf met 100 werknemers of meer (of bedrijf dat behoort tot een groep met in totaal 100 werknemers of meer): € 150 per deelnemer per dag (halve dag = € 75)
- PC 200: enkel gratis voor opleidingen voedselveiligheid en voedingstechnologie (volgens de voorwaarden van CEVORA)
Tijdsduur
32 uur, geen VOV
Datums
nog te bepalen
Uren
09u00-17u00, lunch inbegrepen
Aantal inschrijvingen
0/12
Lesgevers
Evelien van Dyck (BORNEO COACHING)
Loonkost - VOV

Kan eventueel in aanmerking komen voor een terugbetaling van de loonkost via een attest voor VOV (Vlaams Opleidingsverlof)

KMO-Portefeuille

Deze opleiding komt in aanmerking voor betaling met de KMO-Portefeuille.

IPV vzw (Alimento) is geregistreerd bij het Vlaams Gewest als dienstverlener voor de KMO-portefeuille voor Opleidingen onder registratienummer DV.0109088.

Contact Alimento

Daniëlle Verlaet

Adviseur
0473/654.284
Terug naar boven