Samenvatting
Productie- en uitvoerende medewerkers krijgen meer inzicht in de rol en de competenties van de mentor. Thema’s zoals het onthaal van nieuwe collega’s, feedback geven en instructie geven, het personaliseren van een opleidingsplan, ... komen aan bod.

Doelgroep:
Werknemers die instaan voor interne opleiding op het werkveld of leerlingen begeleiden op de werkvloer in kader van duaal leren

Doelen:
Na de opleiding hebben de deelnemers inzicht in:

  • hun rol en taken als mentor;
  • hun persoonlijke talenten en ontwikkelpunten als mentor;
  • het belang van het creëren van een veilige leeromgeving;
  • technieken om een opleidingsplan te personaliseren
  • het verschil tussen kennis overdragen en leren;
  • het verschil tussen opleiden en begeleiden;
  • het belang van het voorbereiden van een opleiding;
  • leerproces van adolescenten;
  • de verschillende leerstijlen;
  • wat mensen motiveert en demotiveert
  • het belang van tweerichtingsverkeer;
  • het belang van goede opvolging;

Na de opleiding vergroten de deelnemers hun competentie om:

  • rekening te houden met de persoonlijkheid van de ander;
  • een goede relatie op te bouwen met hun trainee of leerling;
  • Pubers en adolescenten te motiveren
  • een goede luisterhouding aan te nemen;
  • open vragen te stellen, samen te vatten en te herhalen;
  • een opleidingsplan te personaliseren
  • op een interactieve wijze instructies te geven;
  • op een consequente wijze instructies te geven
  • rekening te houden met de leerstijl van de ander en te motiveren;
  • regelmatig vorderingen opvolgen en bij te sturen
  • constructieve feedback te geven in een waarderend klimaat;
  • objectief te evalueren;
  • constructief te communiceren met de school (bij duaal leren);

Opleidingsplan:
De opleiding bestaat uit vier opleidingssessies van telkens 3,5 uur met als inhoud:

  • De rol van een mentor: creëren van een veilige en uitdagende leeromgeving die inspeelt op de motivatie van de deelnemers;
  • Instructie voorbereiden, rekening houdend met de leerstijl van de ander: tools aanreiken die helpen om een opleidingsplan te personaliseren en op te volgen;
  • Instructie geven vanuit het motto ‘gras groeit niet sneller door er aan te trekken’;
  • Feedback geven: zorgen voor een veilig en waarderend klimaat. Het onderscheid tussen feit en interpretatie en de link met objectief evalueren en bijsturen.

Praktisch

Referentie
IPV/242/47/0307001/01
Tussenkomst
Max. 450 EUR/dag
Tijdsduur
Nog vast te leggen
Startdatum
Contacteer de lesgever
Lesgevers
nog vast te leggen
Praktische info




Loonkost - VOV

Kan eventueel in aanmerking komen voor een terugbetaling van de loonkost via een attest voor VOV (Vlaams Opleidingsverlof)

KMO-Portefeuille

Contact Alimento

Daniëlle Verlaet

Adviseur
0473/654.284
Terug naar boven