Wat is communicatie?
Strikt genomen, is communicatie “overdracht van informatie”. In de bedrijfscontext gaat het over werkgerelateerde informatie zoals wat je van iemand verwacht, hoe een taak uitgevoerd moet worden, ... maar ook over informelere communicatie. We zijn tenslotte allemaal mensen.
Enkele tips voor efficiënte communicatie in jouw bedrijf:
- Richt een regelmatig overleg in met een duidelijk doel, vb wekelijkse werkvergadering met de bakkers om de werkplanning te bespreken.
- Maak duidelijke afspraken wie waarvoor verantwoordelijk is om misverstanden te vermijden. Gebruik werkinstructies als leidraad.
- Verschaf op een gestructureerde manier informatie, vb recepten in een map, aankondigingen personeel aan het prikbord, ...
- Geef feedback, niet alleen over wat beter kan, maar geef ook af en toe eens een compliment J
- Vraag eens na of je medewerkers voldoende geïnformeerd zijn. Misschien hebben zij nog interessante tips voor jou?
- Luister en toon interesse ...
- Een vriendelijke ‘goeiedag’ valt ook onder communicatie en is evenzeer van belang voor een gezond klimaat in je bedrijf
Wens je hierbij ondersteuning? Neem dan gerust contact op met:
- Jan Vanderghote voor informatie over opleidingen voor bakkers
- Lieve Ruelens voor informatie over opleidingen rond communicatie of advies bij het uitwerken van een goed communicatiebeleid.
Succes!