Talrijke voedingsbedrijven twijfelen om de stap naar digitaal leren te zetten. Dit heeft nochtans talrijke voordelen. Bovendien helpt Alimento je deze uitdaging het hoofd te bieden. Spa Monopole heeft onlangs een beleid voor “Digital Learning” ingevoerd in het bedrijf. Personeelsverantwoordelijke Fabrice Clavie vertelt.

Alimento: Waarom ben je met Digital Learning begonnen? Welke strategie schuilt er achter dit beleid?

Fabrice Clavie: Onze strategie bestaat uit een veelzijdige aanpak. Een eerste aspect was ons opleidingsplan. Dat had enorme vertraging opgelopen. We waren nochtans overeengekomen om de akkoorden voor de voedingssector na te leven. Bovendien was het een gunstig moment om Digital Learning op te starten. Wij moesten onze medewerkers bevragen over het gebruik van e-learning.  Een tweede element was de coronacrisis: telewerk is de norm geworden voor sommige werknemers. We konden hen de gelegenheid geven hun vaardigheden verder te ontwikkelen door hen een online hulpmiddel aan te bieden. Op die manier konden ze ook een band met het bedrijf behouden. Bovendien konden we vanuit kwalitatief oogpunt met het Learning Management System (LMS) de opleidingsmiddelen die wij reeds hadden en over verschillende plaatsen verspreid waren samenbrengen. Het doel was ook om ons opleidingsbeleid te professionaliseren via een centrale ruimte en daar nieuwe inhoud aan toe te voegen.

Alimento: Welk soort publiek bereik je met e-learning?

Fabrice: Vooral de bedienden en kaderleden aangezien zij een e-mailadres hebben. Minstens 80% van hen heeft al minstens één opleidingsmodule gevolgd. Dat is niet het geval voor onze arbeiders. We denken er momenteel wel aan om op ons platform ook opleidingen voor arbeiders te voorzien. Het zou daarbij vooral om opleidingen gaan die verschillende keren gevolgd kunnen of moeten worden, zoals “goede praktijken”, “continue verbetering”, “technische aanvullende opleidingen”, “kennis van machines”, “persoonlijke ontwikkeling”, enz.

Alimento: Hoeveel eigen opleidingsmodules heb je ontwikkeld?

Fabrice: Wij hebben zelf reeds een tiental modules ontwikkeld die op onze opleidingsruimte op het platform myskillscamp samengebracht zijn. Het grootste deel ervan werd door ons gefilmd (dicht bij de waterbronnen, op een productielijn...).

Alimento: Wie ontwikkelt deze modules?

Fabrice: Wij hebben een externe opleider die voor bepaalde cursussen zorgt. Daarnaast ontwikkelen sommige interne medewerkers zelf opleidingen (bijvoorbeeld: hydrologie, productielijnen enz.) wanneer ze er de tijd voor hebben.

Alimento: Met welke moeilijkheden werd je geconfronteerd?

Fabrice: Voldoende tijd uittrekken en onze te perfectionistische visie op de modules loslaten was niet evident. Aangezien we eerst te ambitieus waren, zijn we nu van koers veranderd. We hebben beslist om voor een hele reeks onderwerpen gewoon slideshows met commentaren te maken en zo alle informatie op een enkele plaats te bewaren. Dat was eenvoudiger.

Alimento: Wat zijn volgens jou de voordelen van het Learning Management System?

Fabrice: Het is heel interessant om verslagen te ontvangen en de vooruitgang van elke werknemer te volgen. Bovendien hebben wij heel wat berichten van collega's ontvangen die zeiden: “Het is helemaal nieuw en modern! Fantastisch!” Voor het imago van de werkgever is dit zeker een pluspunt!

Wil je ook de stap zetten naar Digital Learning?

Ontdek hier onze online opleidingen. Heb je vragen over digitaal leren en/of de manier waarop je dit in jouw bedrijf kan invoeren? Neem dan gerust contact op met Lieve Ruelens (zie contactgegevens rechts).

Contacteer voor meer info

Blijf op de hoogte

Voedingsbedrijven

Schrijf je in op om op de hoogte te blijven van onze opleidingen en onze dienstverlening.

Terug naar boven