De doelen van de kaasmakerij zijn duidelijk: ‘great place to work, great company, great leadership, great job, great total pay’. Vergis je niet, dit zijn geen holle woorden. Via scans, analyses en overleg zorgt hr-directeur Jan Van Rapenbusch voor een helder beleid met een brede waaier aan plannen en acties. Dat gaat van eenvoudige aanpassingen zoals het toekennen van halve verlofdagen en het aanbieden van gezonde alternatieven in de drankautomaten tot de implementatie van heuse werkgroepen.
Tevreden mensen brengen op
Zo stampte Jan Van Rapenbusch een werkgroep Psychosociaal Welzijn uit de grond: ‘We moeten winst maken om de continuïteit van het bedrijf te garanderen. Maar dat kan alleen maar als de mensen zich goed voelen en zich willen inzetten voor het werk.’ Zeven medewerkers bogen zich over wat er in de onderneming kon veranderen op een resem facetten gaande van arbeidsinhoud tot arbeidsrelaties. De resultaten van een vragenlijst hierover toonde wat er moest worden behouden en wat er moest worden verbeterd en resulteerde in een concreet actieplan.
Iedereen leider!
Sterk leiderschap is het stokpaardje van de hr-directeur. Hij wil alle medewerkers bevoegdheden, verantwoordelijkheden en ontplooiingskansen geven. Ondernemerschap en leiderschap, ieder op zijn eigen terrein. Jan Van Rapenbusch: ‘Ons uitgangspunt is dat het bedrijf respect heeft voor de kennis van de mensen die het werk doen en voor de oplossingen die zij voorstellen.’ Als de kaasmakerij bijvoorbeeld een nieuwe machine in een afdeling plaatst, wordt iedereen hier vanaf dag 1 bij betrokken. Er wordt een werkgroepje samengesteld en iedereen denkt mee over alles wat hierbij komt kijken. Zorg je als bedrijf niet voor informatie en inspraak, dan is weerstand op de werkvloer immers nooit veraf.
Beloning gaat verder dan het loonbriefje
Verantwoordelijkheden en bevoegdheden moeten correct worden betaald, zo vindt men bij Passendale. Maar ook enthousiasme, arbeidsvreugde en een evenwicht tussen privéleven en werk ziet men als een vorm van beloning. ‘De jonge generatie wil hard werken’, weet Jan Van Rapenbusch, ‘maar niet als het hen om familiale redenen niet uitkomt. Dat is de nieuwe trend, ook internationaal. Als je daar als bedrijf rekening mee houdt, word je een aantrekkelijke werkgever.’
Vastere interims verlagen stress
De kaasmakerij ontwikkelt nu ook een beleid voor interims: ‘We maken met de leidinggevenden een top 10 van onze interimkrachten, aan wie we maand- in plaats van dagcontracten geven, en later eventueel een vast contract. Dat geeft hen vertrouwen en het is ook positief voor onze vaste mensen. Als je elke dag een andere interim naast je krijgt, geraak je als vaste medewerker gedemotiveerd en gestresseerd omdat je elk keer weer dezelfde uitleg moet geven. Als ze weten dat die interimmedewerker vast in dienst komt, is de situatie helemaal anders.’
Deze en de vele andere maatregelen van Jan Van Rapenbusch zorgen duidelijk voor tevredenheid op de werkvloer. Regy Cardoen, ACV-afgevaardigde, bevestigt dit: ‘Jan is de zevende hr-directeur die ik hier zie in 31 jaar. Het is de eerste keer dat ik voel dat er geluisterd wordt naar werknemers. Er is een rust over de firma gekomen. Vroeger was er veel wantrouwen en het verschil tussen arbeiders en bedienden was veel groter. Nu voelen we ons gewaardeerd.’
Passendale is vandaag een bedrijf waar werknemer en werkgever fier op zijn, waar ieder zich goed voelt, verantwoordelijkheid opneemt in zijn job en zich verder wil ontwikkelen. Geen wonder dat de anciens er met spijt in het hart vertrekken!