Bij een digitale transformatie lijkt het soms alsof mensen worden overschaduwd door technologie. Niet bij Puratos Lummen?
Liesbeth: “Ons motto is niet voor niets ‘people first’. Mensgerichte waarden zoals samenwerken en vertrouwen zitten in ons DNA. Bovendien zijn we een groeibedrijf en die groei kunnen we enkel realiseren dankzij onze mensen. Daarom investeren we volop in talentontwikkeling en moedigen we medewerkers aan om hun stem te laten horen. De digitale transformatie opent hiervoor nieuwe wegen en kansen.”
Stefaan, jij begeleidt de vijf Belgische sites van Puratos bij hun digitale transformatie. Hoe verhoudt digitalisering zich tot het mensgerichte voor jou?
Stefaan: “We streven naar performante fabrieken die mikken op efficiëntie, kwaliteit en duurzaamheid. Digitalisering helpt daarbij. Maar zoals Liesbeth zegt, staat de mens bij ons altijd centraal. Digitale adoptie is cruciaal; we willen niemand achterlaten in de transformatie.”
Toenemende complexiteit
Welke uitdagingen hebben jullie de afgelopen jaren ontmoet?
Stefaan: “Onze groei brengt alsmaar meer complexiteit met zich mee. Teams veranderen voortdurend, net als hun behoeften, en ook op individueel niveau wordt er steeds meer verwacht. Dat maakt dat je eigenlijk continu bezig moet zijn met je eigenheid en je cultuur. We moeten onze kernwaarden en samenwerkingsprincipes bewaken en vertalen in onze veranderende structuur en organisatie. Digitalisering versterkt die noodzaak alleen maar.”
Liesbeth: “Daarnaast hebben ook wij te kampen met de war on talent. We zetten sterk in op retentie. Net omwille van die toenemende complexiteit is het voordelig dat mensen die al getraind zijn in onze organisatie blijven.”
Holistische aanpak
Welke maatregelen hebben jullie genomen om deze uitdagingen te tackelen?
Liesbeth: “We hebben veel initiatieven rond welzijn, maar de ontwikkeling van mensen blijft ons speerpunt. Dat zien we ook in onze engagementsurvey. Autonomie, training en carrièredoelen zijn belangrijke noden en zijn ook de redenen waarom medewerkers zich langdurig aan Puratos binden.”
“Daarnaast zetten we blijvend in op communicatie. Individueel via een-op-eengesprekken en breder via leadershiptrajecten om de kwaliteit van interacties te verbeteren. Met digitale tools zorgen we er bovendien voor dat geen enkele stem verloren gaat en dat alle input van onze medewerkers wordt gecapteerd en opgevolgd. In Lummen hebben we bijvoorbeeld een meldingssysteem waar medewerkers afwijkingen, zoals op het gebied van veiligheid of kwaliteit, kunnen signaleren.”
Stefaan: “We zorgen er wel steeds voor dat onze communicatie, trainingen en digitale tools aansluiten bij onze maturiteit, en onze structuur en organisatie. We zetten hard in op een holistisch geïntegreerd systeem waarbij er een gezond evenwicht is tussen digitale aspecten en menselijke interactie. En waarbij de kern van de job van de mensen niet verandert. Frontline medewerkers bijvoorbeeld blijven zaken aankaarten en melden, maar nu gebeurt dat op een gestructureerde manier.”
Liesbeth: “Ook onze trainingsaanpak is gestructureerd. We bieden maatgerichte trainingen die niet alleen aansluiten bij ieders rol, maar ook onderling verbonden zijn. Leadershiptrajecten rollen we gefaseerd uit op alle niveaus, zodat wat ze leren blijft leven en bijdraagt aan zowel persoonlijke als organisatieontwikkeling.”
Let op voor wildgroei
Zijn er bepaalde addertjes onder het gras waar bedrijven op moeten letten?
Stefaan: “Zeker! Zomaar digitale tools implementeren kan snel leiden tot een wildgroei, waardoor eindgebruikers door het bos de bomen niet meer zien. Het risico bestaat dat mensen dan afhaken en minder melden, wat het tegenovergestelde is van wat je wil.”
En met een hr-bril op: heeft de invoering van digitale tools een impact op de werkbeleving?
Liesbeth: “Onze productielijnen zijn grotendeels geautomatiseerd, en we gebruiken verschillende digitale toepassingen. Zoals Stefaan al zei, staat of valt alles met de digitale adoptie door de medewerker. Daarom blijft de kwaliteit van de interactie tussen de teamleader en het team zo belangrijk. Dat menselijke aspect, die omkadering. Een digitale tool kan je nooit zomaar op de werkvloer loslaten en hopen dat mensen het wel oppikken. Zo werkt het niet.”
“Elke automatisering of technisch verbeteringsproject bij Puratos Lummen gaat bovendien gepaard met verbeteringen op het vlak van ergonomie en werkervaring. Iedere verandering levert een voordeel op voor de medewerkers, wat het voor hen aangenamer maakt om nieuwe systemen te moeten leren.”
Digitalisering betekent bij jullie dus niet dat de menselijke interactie wegvalt?
Liesbeth: “Absoluut niet. Maakt iemand een melding via het digitale systeem, dan is het net de bedoeling dat de teamleider langsgaat om het probleem verder te bespreken en uit te diepen.”
Jobverrijking via Champions-rollen
Zo komt er wel veel bij de teamleiders te liggen; ze hebben het al zo druk.
Liesbeth: “Daarom zijn we ook aan onze arbeidsorganisatie gaan sleutelen. Uit onze engagementsurvey bleek dat onze medewerkers meer verantwoordelijkheid en loopbaankansen wilden. We hebben Champions-rollen geïntroduceerd rond kwaliteit, people & continuous improvement en veiligheid. Champions blijven 90% operator, maar dankzij automatiseringsinvesteringen komt 10% van hun tijd vrij om kennis op te doen en in te zetten op de werkvloer. Dit vergroot hun autonomie en biedt ons waardevolle input en draagvlak voor verbeterprojecten.”
Stefaan: “De Champions zijn niet alleen ambassadeurs en rolmodellen op de werkvloer, maar nemen ook regel- en inspectietaken van de teamleiders over. Zo kunnen teamleiders zich focussen op hun kerntaken, zoals de groepsdynamiek versterken en skills ontwikkelen, zodat medewerkers breder inzetbaar worden.”
We horen dat jullie de digitale transformatie slim hebben aangepakt. Maar wat zouden jullie achteraf gezien anders hebben gedaan?
Liesbeth: “Ik zou nóg sneller hebben ingezet op het verbeteren van de kwaliteit van interacties. Samenwerking is essentieel, vooral bij grote veranderingen. Die kan je niet vanuit één afdeling trekken.”
Stefaan: “Ik zou absoluut opnieuw starten vanuit de structuur, de organisatie en de noden: eerst structureren en organiseren, dan transformeren. Met nog meer het besef dat je niet te hard moet doorduwen, dat verandering tijd vraagt. Ik zou ook alle stakeholders beter en breder gaan mappen en betrekken.”
Wat met het sociaal overleg in de digitale transformatie? Heeft de vakbond een rol gespeeld in dit verhaal?
Liesbeth: "Open communicatie is voor ons belangrijk, ook in het sociaal overleg met de vakbond. Vanaf het begin van de digitale transformatie hebben we onze plannen open gedeeld. Veel vakbondsafgevaardigden zijn ervaren medewerkers die al jaren bij ons werken. Hun praktijkkennis en inzicht in de werkvloer maken hun input enorm waardevol. Ze denken actief mee.”
Broodje smos
En de toekomst, wat brengt die?
Liesbeth: “Op hr-vlak willen we onze werkpostopleidingstrajecten verder verfijnen. Het doel is om instroom eenvoudiger te maken en trainingstijden te verkorten. Zo kunnen nieuwe medewerkers sneller zelfstandig werken, terwijl bestaande medewerkers meer ruimte krijgen om zelf nieuwe dingen te leren.”
“Daarnaast kijken we hoe we onze teams beter kunnen ondersteunen, vooral in nachtdiensten en ploegen. Zo willen we het organisatieontwerp aanpassen, zodat de kwaliteit van de interactie met de leidinggevende verbetert in alle shifts.”
Stefaan: “Binnen de Puratos-groep kijken we voortdurend naar opportuniteiten en technologische ontwikkelingen. Artificiële intelligentie speelt daarbij een belangrijke rol, niet omwille van de technologie zelf, maar om de werkvloer te ondersteunen. Een digitale assistent kan je leven makkelijker maken, door bijvoorbeeld reminders te sturen of door een broodje smos voor je te bestellen voor de lunch.”
Klinkt heerlijk!
Meer variatie, minder zwaar werk
Jos Gysemberg, vakbondsafgevaardigde en al achttien jaar in dienst bij Puratos, kijkt positief naar de digitale transformatie op de site in Lummen: “Het werk is veranderd, maar vooral ten goede. Er is meer variatie en je komt op verschillende werkplekken. Dat maakt het werk niet alleen interessanter, maar ook minder zwaar.”
“90% van de medewerkers staat achter de veranderingen. De andere 10% maakt zich zorgen over jobverlies, maar die vrees blijkt tot nu toe ongegrond. Natuurlijk zijn er nog kinderziektes, maar daar wordt aan gewerkt. Als vakbond waken we erover dat iedereen voldoende opleiding en begeleiding krijgt om mee te kunnen. Zelf draag ik ook mijn steentje bij, bijvoorbeeld door te helpen bij het ontwikkelen van gedigitaliseerde werkinstructies.”