Bij Ecofrost rijden continu vrachtwagens in en uit. Tonnen aardappelen komen van het veld aan, tonnen diepgevroren frieten en aardappelspecialiteiten verlaten de site. Daartussen zit een cyclus die de klok rond draait. Je zou denken: heel wat handen die schillen, snijden, bakken en verpakken? Niets is minder waar. Alles gebeurt door machines en robots. Maar dat betekent niet dat er geen mensen meer nodig zijn.

Operator wordt technisch ondersteuner

Net als in veel voedingsbedrijven zijn de productie- en verpakkingsateliers bij Ecofrost bezaaid met controleschermen. Bij de minste afwijking worden de operatoren gewaarschuwd zodat ze kunnen ingrijpen. Om instellingen aan te passen of herstellingen uit te voeren. Bij deze volautomatische productie- en controleprocessen zijn de operatoren technische ondersteuners geworden. De grote uitdagingen hierbij? Alle medewerkers zo harmonieus mogelijk doen samenwerken en jobs boeiend houden. Het ‘Innovatielab: anders organiseren’  van Workitects hielp Ecofrost hierbij.

Rotatiesysteem voor teamleiders

“Na deelname aan het innovatielab hebben we beslist om een rotatiesysteem voor teamleiders in te voeren”, vertelt verpakkingsverantwoordelijke Christophe. “De teamleiders wisselen nu elke keer van team en draaien steeds met andere mensen mee. De drie leiders zijn er samen verantwoordelijk voor dat de fabriek 24 uur op 24 draait. Dat levert een interessante dynamiek op.

Vroeger gebeurde het trouwens dat iemand sterke leden naar het eigen team trok. Die belangenconflicten zijn nu verleden tijd. Een zwakker team is nu het probleem van alle teamleiders.” Bovendien zorgt deze nieuwe manier van werken ervoor dat er maximaal informatie en kennis wordt gedeeld. 

Slimme organisatie haalt druk van de ketel

“Tijdens het innovatielab maakten de Workitects-experts ons ook duidelijk dat de ideale teamleider geen superman is”, vervolgt Christophe. “De een is misschien technisch zeer competent, terwijl de ander meer interpersoonlijke vaardigheden heeft. Met het nieuwe rotatiesysteem vullen de verschillende leidersprofielen elkaar aan.”

Daarnaast leerde Ecofrost hoe ze taken konden overhevelen naar de teamleden. Deze taken verrijken de jobs van operatoren en ontlasten de leidinggevenden. “Duiken er vier problemen tegelijkertijd op, dan weet ik nu dat ik er een paar kan doorschuiven naar een collega”, benadrukt Christophe. Bovendien krijgen leiders zo meer tijd om aan de mensen in hun team te besteden. Christophe: “Hebben medewerkers het gevoel dat er naar hen wordt geluisterd, dan zetten ze zich meer in, zijn ze meer betrokken en zullen ze minder snel vertrekken.”

Het 'Innovatielab: anders organiseren'

Tijdens vier praktische sessies buigen de deelnemende bedrijven zich over acht sleutelelementen. Elk bedrijf wordt een opdracht toegewezen waarvoor ze eerst het probleem moeten analyseren en vervolgens een actieplan moeten opstellen.

Contacteer voor meer info

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blijf op de hoogte

Voedingsbedrijven

Schrijf je in op om op de hoogte te blijven van onze opleidingen en onze dienstverlening.

Terug naar boven