Bakkerij Heylen uit Putte liet recent een rekruteringsscan uitvoeren door Els Mertens, bedrijfspsychologe & coach. Zaakvoerster mevrouw Heylen getuigt ...
Wat was het probleem?
Bakkerij Heylen is een typisch familiebedrijf, wij bestaan bijna 40 jaar! Op dit moment werken er een 30-tal medewerkers voor ons, verdeeld over ons atelier en de 4 winkels. Wij zijn een groeiende, innoverende organisatie en zijn regelmatig op zoek naar personeel. Op de vacatures die we uitschrijven komt echter weinig respons en wie solliciteert beantwoordt vaak niet aan het profiel. Ik investeer (te) veel tijd in het aanwervingsproces en constateer regelmatig dat nieuwe medewerkers na enkele dagen al niet meer komen opdagen. Kwaliteit en professionalisme zijn twee belangrijke waarden voor ons. Daarom besloten we om oplossingen te zoeken via de rekruteringsscan.
Hoe werden oplossingen aangereikt?
Tijdens het gesprek met Els, werd vrij snel duidelijk dat het vooral ontbrak aan structuur, duidelijke informatie en een pragmatische aanpak. Ik werk gemiddeld 14 uren per dag en in mijn functie ontbreek ik de tijd om stil te staan bij mijn aanwervingsaanpak. Els maakte een duidelijk adviesrapport op met concrete tips. Tijdens de tweede sessie stonden we stil bij de inhoud van de vacatures en de manier waarop ik omging met sollicitanten. Hier was veel ruimte voor verbetering! Eerst hebben we de vacatures voor bakker, patissier, arbeider, chauffeur en winkelbediende aangepakt. Daarnaast werkten we een leidraad uit die ik voortaan kan gebruiken tijdens de selectiegesprekken om ze efficiënter te laten verlopen.
Wat is er verbeterd?
De vacatures bevatten nu de belangrijkste informatie over de functie. Het is voor kandidaten duidelijk wat de belangrijkste criteria zijn en waar zij op flexibiliteit kunnen rekenen. Ik maakte bij mijn laatste selectiegesprekken al gebruik van de leidraad. Deze verliepen daardoor gestructureerd en ik besteedde ook minder tijd aan kandidaten die minder geschikt voor de job bleken te zijn.
Dankzij de rekruteringsscan is het ook duidelijk geworden dat we werk kunnen maken van ons onthaalbeleid zodat nieuwe medewerkers nog beter geïnformeerd en opgeleid zullen worden. We gaan hiervoor verder aan de slag met Els.
Bovendien heeft deze professionele aanpak een belangrijk neveneffect: we worden zowel in als buiten het bedrijf serieuzer genomen.
Meer informatie over de rekruteringsscan