Doelgroep
Werknemers uit de afdelingen productontwikkeling, R&D, marketing, kwaliteit van producenten van bereide vleeswaren en vers vlees.
Doelstelling
Inzicht krijgen in de sensorische eigenschappen van bereide vleeswaren en vers vlees en in de smaakbeïnvloedende factoren.
Inhoud
- algemene inleiding: kwaliteit van levensmiddelen, smaakperceptie, methodieken om smaak te meten en te begrijpen
- productkennis bereide vleeswaren en vers vlees
- sensorische analyse van charcuterieproducten en vers vlees (Good Sensory Practices: selectie van descriptoren via rondetafelsessies, sensorische testen, …)
- flavourbepalende invloedsfactoren a.d.h.v. niet-confidentiële casestudies met zowel sensorische als instrumentele data
- grondstoffen (ras, dierlijke productie o.a. voeding, …)
- ingrediënten (antioxidanten (vitamine E), kruiden, specerijen, …)
- processing (fermentatie, rijping, roken, …)
- bewaring/veroudering/oxidatie
- verpakking
- smaakafwijkingen (off-flavours/taints) van bereide vleeswaren en vers vlees o.a. berengeur in varkensvlees
Praktische sessies:
- degustatiesessies van charcuterieproducten (Europese referentieproducten en (eigen) Belgische producten: kookham, drooggezouten ham, gefermenteerde worst, …)
- screening van berengeurgevoelige sensorische experten
De opleiding gaat door vanaf 5 inschrijvingen.