Ellen Geers (Effectis)

“Het onthaal van nieuwe medewerkers is key in de war for talent die bedrijven vandaag kennen. Boarding en zelfs preboarding is essentieel om mensen door de deur van je bedrijf te loodsen. Voor bedienden werd dit vroeger al redelijk goed verzorgd omdat er ook meer wissels waren, maar het besef groeit dat ook arbeiders permanent andere jobkansen hebben. Wil je hen niet kwijt, kan je ook hen maar beter goed onthalen.”

 

 

Jan Dijkmans (Novare)

Samen met zijn collega’s verzorgde Jan in de loop der jaren meer dan 130 HR-begeleidingstrajecten in voedingsbedrijven. Een ton aan ervaring, en ook anekdotes: “Jaren geleden was ik in een bedrijf dat een omheining rond het gebouw had geplaatst. Zo moesten nieuwelingen die er tijdens de pauze al de brui aan gaven langs de hoofdingang naar buiten. Dat vond HR wel handig. Persoonlijk denk ik dat een goed onthaalbeleid goedkoper is.”

 

 

 

Stijn Vandenberck (Impact)

Stijn werkt al meer dan 20 jaar samen met Alimento: “Veel bedrijven zijn er zich niet van bewust dat het behouden van medewerkers al begint voordat de eerste werkdag is begonnen. Voor ons is een goed onthaalbeleid er één met de glimlach, laagdrempelig, helder en spontaan.” 

Samen met Mieke Casier en Koen Van Holderbeke formuleert hij op basis hun jarenlange praktijkervaring 10 tips van hoe het níet moet:

“Tien gouden tips om nieuwkomers zo snel mogelijk te verjagen”

  1. Hou na het tekenen van het contract geen contact met de nieuwkomer. Stuur zeker geen informatie over het aanvangsuur en contactpersonen.
  2. Vergeet de nieuwkomer aan te melden bij het onthaal.
  3. Kondig de nieuwe medeweker vooral niet aan bij de collega’s! Stuur geen aankondiging en communiceer niet via intranet of schermen.
  4. Overlaad de nieuwkomer met procedures, reglementen, een verouderde onthaalbrochure en organigrammen van een jaar of 10 geleden met de boodschap: ‘Neem dit vandaag even door’. Maak geen planning op voor de eerste weken.
  5. Onder de noemer ‘test de zelfredzaamheid’: Laat de nieuwkomer zelf op zoek gaan naar pc, emailadres, werkplek, PBM’s, hulpmiddelen en tools.
  6. Nodig de nieuwe collega uit voor de lunch, en klaag en zaag over alles wat er fout gaat in de organisatie…of zeg het op het laatste moment af.
  7. Duid een Chinese vrijwilliger aan als “peter of meter” en houd de peter- of meterrol zo vaag mogelijk. Geef hen vooral geen opleiding.
  8. Steek geen tijd in het onthaal voor uitzendkrachten. Ze zijn toch sneller weg dan dat ze gekomen zijn.
  9. Vraag nooit naar de ervaringen van de nieuwkomer in de eerste weken. 
  10. Vermijd dat de nieuwkomer verwelkomd wordt door de bedrijfsleiding.

 

 

Contacteer voor meer info

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Terug naar boven