Over heel Vlaanderen en Brussel staken duizenden leerlingen de handen uit de mouwen tijdens de Doedag. Lees: boeiende praktijkworkshops waarbij ze hun talenten op een veilige en professionele manier ontdekken.
Voor leerkrachten in de voeding en praktijkgerichte vakken was dit evenement een eye-opener: het benadrukte het belang van praktijkervaring in het onderwijs en de kracht van interactie met experts uit het werkveld.
Leren door te doen
De leerlingen konden kiezen uit diverse beroepen en ontdekten al doende waar hun talenten en interesses liggen. Ook beroepen binnen de voedingssector kwamen aan bod. Denk aan:
- Chocolatier: verwerken van chocolade en zelf studentenhaver maken door collega Jan Vanderghote
- Elektromechanieker/ingenieur: een food 3D printer, technisch ontwerpen en opbouw van machines door Lars Van der Auwera, docent Elektromechanica aan KU Leuven
- Productieoperator/technieker: pneumatica, sensoren en plc sturing in een kroonkurkdetectie systeem door collega Geert Van Bever
- Voedingstechnoloog: gebruik van gewenste micro organismen (gist, bacterie, schimmel) in voedingsmiddelen (desembrood, kombucha,…) door Ivo Francken.
De leerlingen kwamen tot de vaststelling, onder begeleiding van collega Hilde Wynen, dat héél veel voedingsmiddelen van hun ontbijt uit onze lekkerste sector kwamen.
Belangrijke stap
De Doedag toont hoe belangrijk het is om leerlingen vroeg te laten kennismaken met beroepen in de praktijk. Voor de voedingssector kan dit inspireren om nog meer in te zetten op stages, bedrijfsbezoeken en interactieve workshops.
Samen blijven we bouwen aan een toekomst waarin jongeren met vertrouwen kiezen voor een studie en beroep dat écht bij hen past. De Doedag heeft alvast een belangrijke stap gezet!