Druk, druk, druk …
Er zit heel wat druk op voedingsbedrijven: om kwaliteit te leveren, om te vernieuwen, om snel in te spelen op een wisselende vraag, en dit alles binnen scherpe marges.
Het is niet alleen een uitdaging om het technisch proces hierop af te stemmen, maar ook om alle medewerkers hierin mee te hebben en een goed samenspel tussen hen te organiseren. Ook zij voelen de druk, en met het tekort aan arbeidskrachten komt het er meer dan ooit op aan te waken over haalbaar werk en niemand te verliezen.
Hoe kan een innovatielab helpen?
Tijdens een innovatielab leer je wat de impact is van bepaalde keuzes in je werkorganisatie. Via oefeningen ontdek je welke ingrepen in jouw eigen organisatie winst kunnen opleveren: voor het bedrijf (resultaten) en ook voor de medewerkers (aangenamer werken, haalbare druk).
Na het innovatielab:
-
weet je welke richting je uit moet om je efficiënter en flexibeler te organiseren
-
heb je ideeën over hoe je de betrokkenheid van medewerkers kan verhogen en hoe je het werk werkbaar kan krijgen voor iedereen
-
heb je de weg om te veranderen concreet uitgewerkt en kan je die ook goed overbrengen naar je medewerkers of collega’s
Concreet?
Het innovatielab bestaat uit 4 interactieve dagen, die vertrekken vanuit een integrale visie op organisaties: het organisatiecanvas van Workitects. Er wordt hierbij zowel gekeken naar de hardere als zachtere kanten van een bedrijf: naar structuur en processen, maar ook naar mens en cultuur.
Iets voor jou?
We beogen deelnemers die een goed zicht hebben op het reilen en zeilen van de organisatie en die mee aan het stuur zitten om verandering te onderzoeken, plannen en uitvoeren.
We raden aan om met 2 of meer sleutelpersonen (bedrijfsleider, productiemanager, HR ...) uit het bedrijf deel te nemen. Op deze manier worden de neuzen in gelijke richting gezet en vergroot het draagvlak voor de verandering.
Er wordt gewerkt met groepen van 4 tot 6 bedrijven. Zo kan je niet alleen rekenen op de kennis en ervaring van Workitects, maar pik je ook die van collega’s mee.