Een stijgende omzet zorgde er bij Metagenics in Oostende voor dat het personeelsbestand in vijf jaar tijd verdubbelde. Ook het machinepark werd stevig uitgebouwd als antwoord op deze en de voorziene toekomstige groei. Keerzijde van de medaille was dat de technische dienst het steeds moeilijker had om het allemaal bol te werken. Het bedrijf gaf daarom het eigen personeel een heus technisch kennisbad.

 

Heldere taal

In eerste instantie klopte de voedingssupplementenspecialist aan bij de machinefabrikanten. Opleidingen daar waren mogelijk, maar die vereisten te veel technische voorkennis. Daarop besloot het bedrijf om in zee te gaan met VINTO. Zij schakelen mensen uit het technisch onderwijs in waardoor de zaken helderder worden uitgelegd. Een docent elektromechanica en een docent elektriciteit van het VTI Oostende dompelden zich vervolgens onder in de wereld van Metagenics; ze leerden zijn machines kennen en boksten samen met het bedrijf een opleiding op maat in elkaar.

Leren aan de eigen machine

Negen medewerkers begonnen in 2016 aan een driedaagse opleiding over machines, mechanica en pneumatiek. Een deel van de opleiding vond plaats in het VTI Oostende, een ander deel gebeurde on the job. De operatoren leerden aan hun eigen machines storingen herkennen, wat de mogelijke gevolgen ervan waren en hoe ze de oorzaak konden vinden. Vier weken later volgde ook nog een feedbackvergadering waarbij dagelijkse problemen in groep werden besproken. Een verdiepingscursus techniek maakte een jaar later het plaatje compleet. Intussen zijn ook andere werknemers van het bedrijf met dit technische VINTO-traject gestart.

Technici keren terug tot de kern

Dankzij de verworven technische bagage onder de operatoren krijgt de technische dienst meer ruimte voor grote herstellingen, grondige storingsanalyses en preventief onderhoud. Managers en technici weten nu ook welke interventies ze met een gerust hart aan de operatoren kunnen toevertrouwen. Ze hoeven niet langer zelf brandjes te blussen, maar bieden begeleiding bij probleembeheer. Ook wil men in de toekomst een onderhoudsplan opmaken waarbij de operatoren een belangrijke rol opnemen.

Meer kennis, vlottere communicatie

De personeelsverantwoordelijke ziet dat deze custommade coaching het bedrijf geen windeieren heeft gelegd: ‘De operatoren zijn meer betrokken bij het oplossen van kleine technische storingen. Er is gewoon meer knowhow op de werkvloer. De operatoren en technici spreken nu trouwens dezelfde technisch taal, waardoor de communicatie vlotter verloopt’. Een investering die loont dus. En wist je trouwens dat je als voedingsbedrijf via Alimento tussenkomsten voor VINTO-opleidingen krijgt?

Meer informatie over VINTO

Contacteer voor meer info

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blijf op de hoogte

Voedingsbedrijven

Schrijf je in op om op de hoogte te blijven van onze opleidingen en onze dienstverlening.

Terug naar boven