Als Performance Behavior Coördinator is Renzo Savat verantwoordelijk voor het efficiënter structureren en organiseren van het werk. Faciliteren van meetings, 1 op 1 coaching en vereenvoudigen van workflows zijn daar belangrijke onderdelen van. Renzo startte enkele jaren geleden als operator. Zijn trekkersrol bij de digitalisering van de parameterlijsten was een eerste stap richting zijn nieuwe job.
De gebruiker ontwikkelt mee
‘Als operator moet je heel wat parameters controleren en registeren’, weet Renzo. ‘Dat was een last; en vaak schreef de vroege ploeg iets op, wat daarna gewoon door de volgende ploegen werd overgenomen. De verzamelde info was niet echt zinvol, waardoor er niet proactief met belangrijke KPI’s werd omgegaan.’
In 2014 leerde Friesland Campina het softwareplatform Proceedix kennen. Deze app voor digitale werkinstructies en checklists op tablet of smartphone stond toen nog in de kinderschoenen. ‘Samen met een aantal andere bedrijven kregen we de kans om mee te werken aan de ontwikkeling ervan; we konden het testen, correcties en aanpassingen vragen’, verduidelijkt Renzo.
Snel, interactief en userfriendly
Het platform werd aanvankelijk getest op één lijn. Al snel zag iedereen de voordelen van deze digitalisering. ‘Het bleek een bijzonder gebruiksvriendelijke tool te zijn. Met hun badgenummer kunnen operatoren onmiddellijk inloggen in de juiste lijst en moeten ze slechts een aantal stappen volgen’, benadrukt Renzo. Bovendien krijgen ploegleiders onmiddellijk een zicht op wat er gebeurt en kunnen ze onmiddellijk de juiste analyse maken.
Een belangrijke bevinding is dat operatoren dankzij deze methode meer betrokken zijn bij het proces. Al ‘swipend’ overlopen ze bovendien in slechts tien minuten een parameterlijst met maar liefst 42 taken. ‘Een van de sterktes is het interactieve karakter van de app’, vervolgt Renzo. ‘Er staan juist/fout-foto’s in, filmpjes met handelingen en je kan er je eigen notities aan toevoegen. Door het delen van de informatie leren nieuwkomers het proces ook vlot kennen.’
Iedereen aan de app
Renzo begeleidde elke operator persoonlijk bij invoering van de tool. ‘Hierbij was er weinig weerstand, zelfs niet bij de oudere werknemers van wie je misschien zou denken dat ze het moeilijk hebben om pen en papier vaarwel te zeggen.’
Minder papieren rompslomp, tevreden operatoren en snellere analyses … de digitalisering miste zijn doel niet. Intussen kocht het bedrijf acht nieuwe tablets voor de volledige kartonafdeling. ‘We evolueren voortdurend in het gebruik en vragen aan de appbouwer nog steeds aanpassingen. Het systeem groeit mee met onze noden’, vertelt Renzo enthousiast. Het bedrijf wil deze digitalisering nu ook uitrollen naar andere afdelingen en andere ‘rondes’ (veiligheids-, hygiëneronde), en wie weet naar andere plants …
Maar de dromen van Renzo reiken nog verder: ‘Ik werk ook aan een nieuwe systematiek voor meetings, ook hier kunnen we de dingen digitaal aanpakken.’