Agristo is een aardappelverwerkend familiebedrijf met 1.100 werknemers verspreid over vier vestigingen. De site van Wielsbeke verwelkomt elk jaar twee duale leerlingen op haar technische dienst. Een succes dat het groeibedrijf breder wil uitrollen.
Instroom van gemotiveerde krachten
“Toen duaal leren in het leven werd geroepen, zijn we meteen mee op die trein gesprongen”, vertelt Soetkin Joosten, HR Business Partner bij Agristo Wielsbeke. “Dit is een streek met veel vacatures en grote krapte op de arbeidsmarkt. De concurrentie om goede profielen binnen te halen is bikkelhard. Bij duaal leren investeer je in jongeren, waardoor je ze als het ware aan je bedrijf linkt. Je ziet ook meteen wat hun motivatie is. Zit die goed, dan kunnen ze doorstromen naar een vaste job. Het is een win-win voor beide partijen.”
Talent dat voor jou kiest
Sven en Mateja zitten in hun zevende jaar elektrische installaties aan het VTI Waregem. Twee dagen per week gaan ze naar school, de rest van de week werken ze in een bedrijf. Het eerste semester zat de ene bij Agristo en de andere in een residentiële omgeving. Daarna wisselden ze. “Bij Agristo stond ik in voor het preventieve onderhoud; zoals het vervangen van kabels en lagers”, vertelt Sven. “Maar we lopen ook mee met de vaste techniekers om te zien hoe zij storingen oplossen”, voegt Mateja toe. Beiden hadden altijd gedacht om later in een residentiële omgeving aan de slag te gaan. Bij Agristo proefden ze van een industriële werkvloer … en dat smaakt naar meer.
Jongeren inzetbaar maken
“Als de leerlingen hier aankomen, kennen ze enkel de basis. Zien we dat ze de nodige motivatie hebben, dan zijn we een partner om ze op de vloer te laten groeien tot volwaardige techniekers”, verduidelijkt Soetkin. “Het kost tijd … maar het is een investering die loont.” Sven: “De vaste techniekers begeleiden je, waardoor je dingen leert die je op school nooit hebt gezien. Zoals het mechanische luik.” “Net die variatie en het hechte team dat ons als gelijke behandelt, maken van Agristo een aantrekkelijke werkgever”, vult Mateja aan.
Vacatures tijdig ingevuld krijgen
“Dit traject zagen we als pilootproject op onze technische dienst”, vertelt Soetkin. “Maar eigenlijk kan duaal leren ook op andere diensten. Het kan mee de toekomst bepalen. Vacatures tijdig ingevuld krijgen, blijft een uitdaging. We werken nu aan onze groei waarbij een visie rond leren en ontwikkelen centraal staat. Duaal leren verder uitrollen kan hier een onderdeel van zijn.”