Tweehonderd medewerkers telt Italo Suisse op piekmomenten. Onder hen heel wat 45-plussers met vele jaren anciënniteit en pakken ervaring. En die wil het bedrijf niet kwijt – logisch. Maar hoe hou je hen gemotiveerd aan de slag? Italo Suisse verrijkte zijn personeelsbeleid met vier concrete maatregelen. "De resultaten zijn een win-winsituatie voor alle partijen", juicht het management.

 

Maatregel 1

Verbeter de ergonomie van de werkposten

Jong en oud zijn gebaat bij een ergonomisch goed uitgeruste werkpost. Maar voor oudere werknemers is die dikwijls levensnoodzakelijk om te blijven werken. Sinds 2011 werkt Italo Suisse daarvoor samen met het Ervaringsfonds van de federale overheid. Het gebruikt de subsidies om de ergonomie van zijn werkposten te verbeteren.

Het leven zoals het is bij Italo Suisse ...
Het verpakkingspersoneel kreeg ergonomische stoelen die meedraaien. En met de filmmachine voor palletten moet de magazijnier zich niet meer bukken.

 

Maatregel 2

Pas de taakinhoud aan

In overleg met de oudere werknemer stelt het bedrijf een lichter takenpakket samen. Hij krijgt de rol van coach, die de jonge werknemer bij zijn opleiding helpt.

Het leven zoals het is bij Italo Suisse ...
Marcel is machinist in het pralinegebouw. Hij is zestig en wil nog twee jaar blijven werken – ondanks zijn fysieke klachten. Sinds een jaar mag hij geen zware taken meer uitvoeren. Hij geeft nu een opleiding aan Eric. Die neemt als dertiger de zware taken over van Marcel.

 

Maatregel 3

Breid het tijdskrediet uit

Een collectieve overeenkomst van het bedrijf regelde vier jaar geleden de uitbreiding van het tijdskrediet. Resultaat? Veel minder werknemers melden zich ziek. En ook de andere afwezigheden dalen.

Het leven zoals het is bij Italo Suisse ...
Veel veertig- en vijftigplussers vragen tijdskrediet aan en blijven één dag per week thuis. Die gebruiken ze voor van alles: uitrusten, een hobby uitoefenen of voor de kleinkindjes zorgen.

 

Maatregel 4

Luister naar de werknemers

Elk jaar maakt Italo Suisse een leeftijdsscan op om de generaties in kaart te brengen. Het polst bij zijn oudere werknemers naar de motivatie. Verder werken of vroeger stoppen? Alles is bespreekbaar. De jongere generatie staat klaar voor de opvolging.

Het leven zoals het is bij Italo Suisse ...
DTP-er Chris startte bij het chocoladebedrijf op 55-jarige leeftijd. Hij heeft enorm veel ervaring, en wil nog jarenlang werken. Niemand die hem tegenhoudt. Want bij Italo Suisse speelt leeftijd geen rol, competentie wel.

 

Minder vaak ziek

Hr-manager Marika Maton zag de resultaten met eigen ogen. "Het werkt in het voordeel van alle partijen. Maar het is voor een kmo niet eenvoudig om structurele maatregelen in het personeelsbeleid te integreren. We werken in een seizoensgevoelige sector. Bovendien is de economische context niet gemakkelijk. Toch zijn we erin geslaagd om een mooi tewerkstellingsbeleid voor 45-plussers uit te tekenen. Na de invoering van de vier maatregelen daalde het ziektecijfer bij de 45-plussers aanzienlijk. Door de aanpassingen aan hun werkpost blijven ze ook langer gemotiveerd."

 

Speciale prijs van de jury

Een puike prestatie. Het bedrijf won zelfs 'de speciale prijs van de jury' bij de Pension Ambassador Award. Marika Maton: "Liefst 240 bedrijven streden vorig jaar mee. We eindigden in de finale, samen met Dow Corning Europe, Attentia, ISS Facility en Verhaeren-Kembo Groep. De jury vond Italo Suisse een mooi voorbeeld van hoe een kmo in deze moeilijke tijden toch een mooi pensioen- en tewerkstellingsbeleid kan uitwerken. En dat beloonde ze met de speciale prijs van de jury.

Meer weten

Italo Suisse

Het Belgische chocoladebedrijf Italo Suisse bestaat al van in 1923. Het helpt klanten in heel de wereld aan lekkere chocolade. Elk jaar wordt er liefst 5000 ton verscheept. Onder eigen merken (Isis en Tonkeys) en via private labels.

De personeelsbezetting varieert van 90 tot 200 medewerkers op piekmomenten. Onder hen heel wat 45-plussers met vele jaren anciënniteit en pakken ervaring. En die wil Italo Suisse niet kwijt.

Contacteer voor meer info

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blijf op de hoogte

Voedingsbedrijven

Schrijf je in op om op de hoogte te blijven van onze opleidingen en onze dienstverlening.

Terug naar boven