Samenvatting
Hier leer je omgaan met conflicten: begrijp de oorsprong van en het gedrag bij conflicten, omarm goede reacties, vang emoties op en smoor agressie in de kiem … met andere woorden: word een bemiddelaar.
Omschrijving
- Ontstaan van conflicten
- Hoe ontstaan conflicten eigenlijk en hoe komt het dat onze emoties zo vaak hoog oplaaien?
- Hoe omgaan met emoties en patstellingen?
- Onderscheid tussen confrontatie en conflict
- Hoe kan je op een andere manier naar conflicten kijken?
- Hoe ontstaan weerstanden- Hoe ze vermijden of minimaliseren?
- Afhankelijk van de situatie het conflict anders benaderen.
- Oplossen van conflicten
- Aanpak van conflictsituaties
- Hoe en wanneer onderhandel je?
- Hoe en wanneer bemiddel je?
- Hoe kan je conflictverminderend optreden?
Doelstelling
In deze opleiding vergroten de deelnemers hun competentie om:
- een conflict positief te benaderen
- een onderscheid te maken tussen de verschillende soorten conflicten
- de ander neutraal te bevragen tijdens een conflict
- op een correcte manier te handelen in verschillende conflictsituaties
- op een correcte manier te bemiddelen
- op een correcte manier te onderhandelen
Doelgroep
Alle medewerkers.