Internationaal debiteurenbeheer
Introductie
Onbetaalde facturen zijn een permanente zorg in het bedrijfsleven, in (post) Coronatijd nog meer dan anders. De redenen van laat betalingsgedrag zijn uiteenlopend: financiële problemen, de gevolgen van een lock down, eigen betaaltermijn, moedwil, gebruik maken van goedkoop leverancierskrediet, etc. Tijdens deze opleiding schetsen we het wettelijk kader en nadien gaat u praktisch aan de slag.
Programma
Internationale handel biedt mooie perspectieven, zolang de facturen maar betaald worden. En net daar loopt het wel eens mis. De gewoontes, de cultuur, de wetgeving… zijn in het buitenland vaak anders, met mogelijke financiële risico’s tot gevolg. Tijdens dit seminarie leert u wat u zeker moet weten over internationaal debiteurenbeheer.
-
- Een contract met internationale rechtsgeldigheid
- Standaard en gebruikelijke betaalafspraken
- Welk betaalinstrument kiest u?
- Totaalaanpak via kredietverzekering of factoring?
- Culturele verschillen bij communicatie: een aanpak op maat
- Welke externe partner of procedure voor individuele wanbetalingen?
Doelstelling
De sessie wordt gesplitst in een theoretisch & een praktisch gedeelte. In de theorie leggen we het proces van een goede klantenopvolging uit, samen met het belang ervan.
In het praktisch gedeelte gaan we dieper in op enkele voorbeelden.
Doelgroep
Ondernemers, bedrijfsleiders, financiële en commerciële medewerkers en verantwoordelijken. Kortom: iedereen de bekommerd is om het betaalgedrag van de klanten.