"Ik wil volgende keer beter scoren."
De intentie van een aankoper die met een wat ontevreden gevoel blijft zitten. Zo van, ik ben klant, vragende partij ... en toch. Jouw gesprekspartner bleek beter voorbereid en volgde een uitgekiend gespreksscenario. Dat is eigenlijk logisch als je onderhandelt over prijs-/kwaliteits-verhouding, leverings- en betalingsvoorwaarden, nazorg, garanties, ...
Twee dagen training in onderhandelingstactieken doen de volgende keer de gespreksbalans in jouw voordeel overhellen.
Doelgroep
Ervaren medewerkers uit aankoopdiensten in de ruime zin. Zowel voltijdse als occasionele aankopers komen voor
deze opleiding in aanmerking.
Programma
- De voorbereiding van een onderhandeling:
- Portfolio Analyse.
- De rol van de inkoper / verkoper.
- Bepalen van onderhandelingsdoelstellingen.
- De onderhandelingsagenda.
- Onderhandelen met uw interne klant:
- Klantenbehoeften ontdekken, evalueren en definiëren:
- Knelpunten bepalen
- Aanpak.
- De deal sluiten.
- Klantenbehoeften ontdekken, evalueren en definiëren:
- Toepassing:
- Case 1: Toepassing van een portfolio analyse.
- Case 2: De agenda.
- Case 3: Buy in.
- Onderhandelingsposities
- Negotiatietechnieken
- Toepassing:
- Cases: Onderhandelen in specifieke situaties.