Samenvatting
In deze training worden de do’s en dont’s bij stress overlopen. Je krijgt een leidraad om het gesprek met je medewerkers aan te gaan. Op die manier kan vermeden worden dat medewerkers blijven worstelen met stressgevoelens en dat zij zouden uitvallen.
Doelgroep
Leidinggevenden.
Doel
De cursist:
- kan aanhoudende stress en burn-out plaatsen op het stresscontinuüm
- kan de verschillende preventieniveaus opsommen
- kan verwoorden wat de rol van de leidinggevende is in dit verhaal
- begrijpt het Job Demand Resources model
- (h)erkent drempels om in gesprek te gaan met een medewerker
- is in staat om de praktische handvaten toe te passen of minstens uit te testen in de eigen werkcontext
Inhoud
Een eerste, sterke stap is mogelijke stress op de werkvloer detecteren. Maar wat dan? Via deze sessie overlopen we de do’s en dont’s en krijg je een leidraad om het gesprek aan te gaan met je medewerker. Op die manier kan vermeden worden dat medewerkers blijven worstelen met deze gevoelens en wordt voorkomen dat dergelijke medewerkers uitvallen.
- het stresscontinuüm
- preventieniveaus
- rol van leidinggevende
- stressbronnen analyse
- job demand resources model
- drempels om in gesprek te gaan
- do’s en dont’s van het gesprek aangaan
- hulpkanalen
Werkvorm
Training.
Duur
½ dag (3u à 3,5u)
Praktisch
- open aanbod: data aanvragen via website, in house (Alert, Meensesteenweg 94, Izegem)
- opleiding op maat: aanvragen via website, in company of in house (Alert, Meensesteenweg 94, Izegem)
- aantal deelnemers: minimum 5, maximum 15