Doelgroep
Medewerkers van R&D, productontwikkeling, marketing, bedrijfsleiders werkzaam in een voedingsbedrijf.
Doelstelling
Nieuwe producten, productconcepten of gamma’s op de markt brengen is niet evident, zeker niet als het om basisproducten gaat, zoals voeding. Vaak is er nog veel onzekerheid of een nieuw product al dan niet zal aanslaan, en vele nieuwe producten blijken toch ondermaats te presteren op de markt. Dit kan allerhande redenen hebben: een markt is er nog niet klaar voor, de consument begrijpt de meerwaarde niet of voelt zich niet aangesproken, …
Daarnaast neemt de macht van de moderne consument ook toe, door een uitgebreide toegang tot informatie, een brede waaier aan producten en diensten en de mogelijkheid om hun ervaringen en mening te delen via sociale media. De consument is ook veeleisender en sceptischer geworden ten aanzien van de informatie en communicatie van de industrie. Ze verwachten meer, wat het voor de industrie moeilijker maakt om te kunnen volgen en te voldoen aan de verwachtingen en wensen van de consument.
Gelukkig bestaan er allerhande tools en organisaties die bedrijven kunnen ondersteunen om beter de wensen van de consumenten te capteren, en/of ze actief te betrekken bij het productontwikkelingsproces van bedrijven.
Voorkennis
Geen specifieke voorkennis vereist.
Inhoud
- Fasen in een productontwikkelingsproces
- Kwalitatief en kwantitatief onderzoek
- Klassiek marktonderzoek en trendanalyse
- Van idee tot concept aan de hand van co-creatietrajecten met consumenten groepen
- Concepten uittesten bij een brede groep aan consumenten
- Testcases, focusgroepen en sensorische analyses