Samenvatting
Deze cursus biedt een globaal overzicht van sensorisch onderzoek. Zowel consumententesten als analytische sensorische testen komen aan bod.

Doelgroep
Werknemers binnen afdelingen R&D, productontwikkeling, kwaliteitscontrole en marketing.

Doelstelling
Een globaal overzicht geven over sensorisch onderzoek. Na enkele inleidende begrippen zullen zowel consumententesten als analytische sensorische testen aan bod komen.

Inhoud)
½ lesdag

  • Inleidende begrippen ‘Sensorisch onderzoek’.
  • Soorten testen, selectie en training van smaakpanels, selectie van descriptoren, inrichting van sensorische testruimte, monster(voor)bereiding en -presentatie, monitoring van performantie van smaakpanels.
  • Consumententesten.
  • De aanpak van hedonische testen zal stap voor stap worden doorlopen, gaande van panelsamenstelling over testlocatie, testdesign, testorganisatie, vragenlijsten en resultaten. Wat is hierbij belangrijk, welke verschillende mogelijkheden.
  • Analytische sensorische testen.
  • De verschillende analytische (sensorische) testen; doelstelling, proefopzet, verwerking van sensorische data.

Praktisch

Contact Alimento

Deze opleiding kan ook op maat van uw bedrijf worden georganiseerd.

Herbert Matthys

Adviseur
0473/654.276
Terug naar boven