Tijdens twee druk bijgewoonde digitale HR-bijeenkomsten van de voedingsbedrijven gaf Hendrik Delagrange, onderzoeker bij de Stichting Technologie & Innovatie (SERV) en expert in het thema “telewerk in Vlaanderen” volgende tips en tricks mee om telewerk in jouw bedrijf te laten slagen. Voer de mogelijkheid van telewerk in vanuit een visie. Wat is het idee achter het thuiswerken? Waarom wil het bedrijf het? Wat is de motivatie van medewerkers?

Het uitgangspunt bij telewerken is wederzijds vertrouwen. Controle maakt plaats voor coaching en aandacht voor welzijn.

Hieruit volgt dat telewerken best op basis van vrijwilligheid gebeurt. Medewerkers verplichten om thuis te werken, is geen goed idee.

Op korte termijn zijn er enkel voordelen aan telewerken :

  • men hoeft niet meer te pendelen
  • men kan werk- én privé afspraken beter plannen en organiseren
  • men kan geconcentreerd en ongestoord doorwerken aan een project
  • de organisatie ziet het absenteïsme dalen.

De nadelen worden pas op langere termijn voelbaar.

  • grens tussen werk en privé vervaagt
  • de balans weegt te veel door naar de werkzijde. Mensen die thuiswerken hebben de neiging om steeds langer en harder te werken
  • de werkstress neemt toe in plaats van af
  • de organisatie ziet de verbondenheid in de teams en in het bedrijf achteruit gaan
  • digitale meetings lossen op termijn de verwachtingen niet in: men is minder geconcentreerd (mail lezen, telefoon gebruiken, …) en men is minder betrokken.

Hoe deze nadelen opvangen en de meerwaarde van telewerken garanderen?

  • het thuiswerken beperken in de tijd, waarbij 2 dagen per week een maximum is
  • duidelijk maken wat je verwachtingen zijn naar de bereikbaarheid van medewerkers.

Het is niet de bedoeling dat je dag en nacht aan het werk bent en aanspreekbaar bent.

  • de leidinggevende geeft hierbij het goede voorbeeld
  • een eerder coachende leiderschapsstijl hanteren
  • aandacht voor het psychische welzijn van de thuiswerker
  • delicate, gevoelige en moeilijke gesprekken steeds in een persoonlijk contact opnemen, niet in een afstandsmeeting.

Contacteer voor meer info

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blijf op de hoogte

Voedingsbedrijven

Schrijf je in op om op de hoogte te blijven van onze opleidingen en onze dienstverlening.

Terug naar boven