Samenvatting
Virtuele opleiding:In deze opleiding vergroten medewerkers van de personeelsdienst en leidinggevenden hun competentie om op een professionele, constructieve en motiverende manier de verschillende soorten aanwezigheidsgesprekken te voeren en op te volgen.
DOELGROEP
Medewerkers personeelsdienst en/of leidinggevenden op de werkvloer die de gesprekken rond absenteïsmebeleid met de medewerkers zullen voeren en de resultaten ervan opvolgen
DOELSTELLINGEN
In deze opleiding vergroten de medewerkers hun competentie om:
- hun verantwoordelijkheid op te nemen met betrekking tot het absenteïsmebeleid
- medewerkers door een goed terugkeergesprek te voeren te motiveren
- actief te luisteren tijdens een terugkeergesprek
- een constructief absenteïsmegesprek te voeren
- reacties van de medewerker op te vangen
- problemen die medewerkers tijdens dit gesprek aanbrengen te analyseren
- medewerkers tijdens het gesprek te confronteren
- goede werkafspraken te maken
PROGRAMMA
Belang van het verzuimbeleid
- medewerkers bewust maken van de gevolgen voor het bedrijf, hun afdeling en hun collega's
- de absenteïsmecijfers en algemene cijfergegevens
- oorzaken en aandachtspunten van het beleid
- rol van de leidinggevende in dit beleid
- verschillende stappen in het absenteïsmebeleid
Werkhervattingsgesprek
- voorwaarden
- verloop
- valkuilen
- de rol van de leidinggevende in dit gesprek
- nazorg
- tips
Ziektemeldingsgesprek en Verzuimgesprek
- voorwaarden
- verloop
- valkuilen
- de rol van de leidinggevende in dit gesprek
- nazorg
- tips