Peter-/meterschap voor een goede integratie van nieuwe medewerkers

Kijk als bedrijf verder dan een warm onthaal en een goede indruk op de eerste werkdag. Zet daarom in op peter- en meterschap. Door nieuwe werknemers wegwijs te maken, te motiveren en eventueel ook op te leiden, ondersteunt de peter/meter de sociale integratie en vlotte inwerking in de job.
Volgens het KB van 25 april 2007 maakt het onthaal van nieuwe werknemers trouwens deel uit van het welzijnsbeleid. Bedrijven moeten dus (minstens) een ervaren werknemer aanstellen die nieuwkomers begeleidt.

 

Tips en voordelen van peter-/meterschap

Tips bij het invoeren

  • Definieer de rollen en verantwoordelijkheden van peters/meters versus leidinggevenden bij het onthaal van nieuwkomers.
  • Leg criteria en competenties vast voor het selecteren van geschikte peters/meters.
  • Laat ervaren werknemers de keuze om deze rol al dan niet op te nemen, niet iedereen is immers even gemotiveerd om dit te doen.
  • Voer een selectiegesprek met peters/meters die zich kandidaat stellen.
  • Organiseer een opleiding voor peters/meters.
  • Zorg ervoor dat peters/meters voldoende tijd krijgen voor deze extra taken.
  • Voorzie netwerkmomenten en ondersteuning voor peters/meters.

Voordelen

  • Dankzij een goede overdracht garandeer je de kennisborging binnen je onderneming.
  • De peter/meter ondersteunt de sociale integratie van de nieuwe collega, wat de werksfeer en motivatie ten goede komt.
  • Dankzij gestructureerde begeleiding van de peter/meter kan de nieuwkomer zich sneller inwerken en is die dus sneller operationeel. Hij of zij is bovendien ruimer inzetbaar en productiever. Met een positief effect op het team en de organisatie.
  • Wie peter/meter mag zijn, ervaart dit meestal als waardering voor de eigen ervaring en competenties. Het verhoogt het zelfvertrouwen en jobvoldoening.

 

Toolbox peter- en meterschap

 
Terug naar boven