Hou dan rekening met volgende tips voor het voeren van een sollicitatiegesprek:

1. Of je nu kiest voor een eerste telefonische screening, of de kandidaat meteen uitnodigt voor een kennismakend gesprek ... voorzie voldoende tijd. Geef bij het begin van het gesprek aan hoeveel tijd je hebt voor het gesprek. Op die manier krijgt de kandidaat de kans om in te schatten wat hij binnen de timing zeker wenst te vertellen over zichzelf.

2. Bereid jezelf voor op het gesprek. Bekijk het CV altijd vooraf – al is dat 5 min voor de kandidaat op gesprek komt – en noteer wat je opmerkelijk vindt of waar je meer over wenst te weten. Schrijf voor jezelf op wat je de sollicitant zeker wenst mee te geven: belangrijke waarden binnen je bakkerij (vb op tijd komen, hygiënisch werken, respect voor collega’s, ...), specifieke regelingen voor deze functie (zoals werkuren, kledij, regels voor juwelen en dergelijke, ...), ...

3. Bij een goed sollicitatiegesprek is er zowel ruimte voor vragen als voor het verschaffen van informatie:

  • Stel je bakkerij en de job zo realistisch mogelijk voor.
  • Stel zoveel mogelijk open vragen aan de kandidaat. Een open vraag is een vraag waar je niet enkel met ja of neen op kan antwoorden.
  • Gebruik het CV als leidraad voor het gesprek. Overloop vorige ervaringen en vraag naar voorbeelden van situaties uit vorige werkervaring. Bevraag zoveel mogelijk feiten.
  • Pols naar de motivatie van de kandidaat. Waarom solliciteert deze juist bij jou en welke meerwaarde kan hij voor jouw bakkerij betekenen?

4. Pas wanneer de kandidaat zijn verhaal heeft gedaan, geef je meer toelichting over welke kwaliteiten je zoekt in een nieuwe werknemer. Doe je dit in het begin van het gesprek, dan is de kans groot dat de sollicitant je naar de mond zal praten.

5. Sluit af met duidelijke afspraken over het vervolg van de sollicitatieprocedure. Beloof je binnen de week opnieuw contact op te nemen, doe dat dan. Mag de kandidaat onmiddellijk op proef beginnen, wees dan concreet ... Hoe lang zal deze proeftijd duren? Volgens welke criteria zal er geëvalueerd worden?

Ook kandidaten die niet in aanmerking komen voor een sollicitatiegesprek hebben recht op een antwoord op hun sollicitatie. Een kort berichtje volstaat. Door hier aandacht aan te besteden, verhoog je niet alleen je professionele uitstraling maar zorg je ook voor een goede klantvriendelijkheid. Elke sollicitant kan immers ook een klant zijn of worden.

Wens je gratis ondersteuning bij het voeren van een sollicitatiegesprek en/of het opstellen van een mail of brief om sollicitaties te beantwoorden? Neem dan contact op met Lieve Ruelens voor coaching bij het aanwerven van personeel.
Succes!

Contacteer voor meer info

This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Blijf op de hoogte

Bakkers

Schrijf je in op om op de hoogte te blijven van onze opleidingen en onze dienstverlening.

Terug naar boven